Bedre Bedrift AS

Kontakt Om meg Blogg Jobb med meg Gratis minikurs Logg inn

Nettside eller Facebook-side, hva skal du velge?

gode råd May 29, 2018

Derfor må du aldri basere bedriften din på Facebook...

Denne overskriften har jeg brukt tre-fire ganger nå, og det er helt bevisst. Dette kan nemlig ikke gjentas for ofte. Til tross for at skrekkhistoriene florerer på nettet, er det mange som fortsatt er helt ubevisst på konsekvensene av at man baserer bedriften sin på sosiale medier.

For det gjelder ikke bare Facebook. Du bør heller aldri basere bedriften din på Instagram, YouTube, LinkedIn eller noen annen plattform der du ikke selv har kontroll, og/eller eier dine egne data.

Senest i forrige uke gjorde Instagram massive endringer i API-et sitt, fremskyndet pga. Cambridge Analytica-skandalen. Et API, application program interface, gjør at tredjepartsapplikasjoner som Planoly, Buffer og Later kan “snakke med” Instagram. Du bruker kanskje noen av disse verktøyene selv?

Så svaret på spørsmålet i tittelen er enkelt: nettside. (Om man måtte velge kun én, vel og merke, men det trenger man ikke nødvendigvis!)

Sørg bare for at du har disse 6 tingene på nettsiden din på plass.

Vær der kundene dine er!

Som sagt, dette er ikke et “enten eller”-valg, og du kan fint ha en Facebook-side i tillegg. Det avhenger imidlertid av om kundene dine er der. Ikke lag en side bare fordi en eller annen markedsføringsguru har sagt det, eller alle gründervennene dine har en.

Hvem er kundene dine? Hvilke sosiale medier foretrekker de å kommunisere på? Hva slags type dialog ønsker de å ha med deg og bedriften din?

Svarene på disse spørsmålene bør være førende for hvor du bygger opp publikum og kundedialogen din. Finn ut hva som fungerer best for din målgruppe, og målrett innsatsen dit. Kanskje er det en Facebook-side der du kan ha ukentlige direktesendinger, eller kanskje det er en podcast.

Derfor er nettsiden din viktig

Livsgrunnlaget ditt er kundene dine, og for nettbaserte bedrifter er spesielt e-postadresser gull verdt. Og nettsiden er inngangsporten til bedriften din, ditt digitale hjem. Uansett hva som skjer med Facebook, YouTube eller andre kanaler, vil du alltid ha full kontroll og trygghet der (så lenge du har disse 3 kritiske WordPress-utvidelsene). På nettsiden din bestemmer du helt selv.

Det er ikke dermed sagt at du må gjøre alt det tekniske selv, eller at du må kunne WordPress. Så lenge du vet at du eier og alltid har tilgang til dine data, er det det aller viktigste. Ellers må du gjerne (og helst!) delegere eller outsource jobben med å drifte siden din.

Les også: Burde du egentlig drifte egen nettside på WordPress?

Om du skal drive en langsiktig, bærekraftig bedrift er det helt vesentlig at du har kontroll på dine egne data. For om Facebook stenger ned bedriften din, mangler du to ting: 1) data om kundene dine, slik at du vet hvem de er og hvordan du kommer i kontakt med de, og 2) en måte for kundene å kontakte deg på.

For det hjelper så lite om du har 5000 på Messenger, om Facebook plutselig finner ut at du har brutt en eller annen obskur regel som du verken har hørt om eller skjønner noe av. Den dagen det skjer, og det kan skje hvem som helst, når som helst, bør du ha de 5000 også i ditt eget system.

Egen nettside, og e-postlisten din, er to av de viktigste hjørnesteinene i en nettbasert bedrift, i tillegg til data og økonomi. Les om de 4 viktigste hjørnesteinene her.

Facebook først bør være en kortsiktig løsning

Et argument for å velge Facebook-side først er at det er enkelt og raskt å sette opp. For en nyetablert bedrift som vet at Facebook er riktig plattform, kan det være en god, men midlertidig, løsning.

Planlegg samtidig hvordan du skal få opp nettsiden din - raskt.

Og når du setter opp Facebook-siden din, bør du sørge for at du i det minste har satt opp mekanismer for å samle e-postadresser. Da kan du velge f.eks. MailChimp, som er enkelt å komme i gang med, og gratis inntil 2000 kontakter.

Gå først gjennom disse 6 tipsene til en profesjonell Facebook-side. Legg deretter til en fane i malen din for nyhetsbrev. Det gjør du via Innstillinger - Rediger side - Legg til en fane. NB! Ikke alle malene har denne fanen, så du må da velge en mal med denne muligheten.

Hvor er kundene dine om 1-2 år?

At du i dag ikke bruker en plattform, betyr ikke at du aldri kommer til å gjøre det. Både målgruppe og idealkunde endrer seg over tid for de fleste. Dermed gjør også plattformer og kanaler det (og forretningsmodellen din for øvrig). Å gjøre opp status jevnlig, er sunt for bedriften, og kan være et viktig strategisk grep.

Les også: Dette bør du vite om forretningsmodell

Tenk langsiktig. Er det trolig/mulig at Facebook kommer til å bli en relevant kanal? Da kan du vurdere å lage en side for bedriften din. Den kan du fint sette opp raskt, selv om du ikke oppdaterer den hele tiden. Tenk på det som en moderne versjon av den gamle Gule Sider-katalogen; en statisk side for bedriftsinformasjon.

En annen fordel er at du kan sikre deg bedriftsnavnet ditt som brukernavn på siden. Les innlegget om en profesjonell FB-side for å se hvordan dette gjøres.

Gjør det skikkelig, og ikke glem dette!

Generelt anbefaler jeg ikke å sette opp plattformer man ikke oppdaterer jevnlig. Det kan fort forvirre kunder som forsøker å få tak i deg. Finner de deg på alle plattformer og sender deg melding på to-tre av de som du aldri sjekker, blir det fort et tapt salg. I tillegg fremstår du uprofesjonell, og det er noe folk gladelig forteller til alle som vil høre på.

Les også: Gjør en misfornøyd kunde til din beste ambassadør

Derfor, om du setter opp en Facebook-side du ikke skal oppdatere jevnlig, sørg for at du slår av muligheten for at folk kan kontakte siden privat (at man kan sende melding til siden), og skrive innlegg på siden. Følg tipsene over og legg inn riktig kontaktinformasjon, og en setning om hvor folk kan/bør kontakte deg.

Toppbilde av coffeebeanworks, Pixabay

Close

50% ferdig

Gratis minikurs i GDPR!

Meld deg på nedenfor for umiddelbar tilgang til kurset. 😊

NB! Du har kun tilgang til kurset i 14 dager. Meld deg derfor kun på når du har satt av tid til det.

Personopplysningene dine behandles i tråd med Bedre Bedrifts personvernerklæring.