Bedre Bedrift AS

Kontakt Om meg Blogg Jobb med meg Gratis minikurs Logg inn

Derfor må du aldri basere bedriften din på Facebook

gode råd strategi Jan 30, 2018

Det er ramaskrik i disse dager. Facebook endrer algoritmene sine, igjen, og aksjekursen stuper med nesten 20 milliarder. Dollar.

Markedsførere og bloggere river seg i håret. Bedriftseiere med nettbaserte businesser biter negler og skjelver. Aspirerende gründerspirer fortviler fordi de har gått glipp av sjansen til å tjene millioner.

Er du en av de gründerne som har basert nesten hele businessen sin på Facebook? Da skal jeg fortelle deg i dag hvorfor det er en enorm tabbe.

Facebooks visjon - og den er ikke for bedrifter

Mark Zuckerberg skriver:

We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That's why we've always put friends and family at the core of the experience. …we're making a major change to how we build Facebook … from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions. As we roll this out, you'll see less public content like posts from businesses, brands, and media.

Zuckerbergs visjon er at Facebook skal bidra til å få folk ut av ensomhet. Være den plassen du møter og snakker med familie, venner og folk med like interesser. Derfor kommer denne type innhold til å bli prioritert fremover, og såkalt relevant innhold blir nedprioritert.

Nyhetsfeeden er allerede overfylt, og bedrifter har fått merke denne visjonen i en tid nå. Med de nyeste endringene blir det enda vanskeligere å hevde seg i feeden.

Hva betyr dette for deg som bedriftseier?

Om du har høy rekkevidde på innleggene dine fra bedriftssiden din, kan du forvente en nedgang. Innholdet ditt blir mindre synlig og får mindre engasjement. Når færre ser innleggene dine, blir det færre delinger, kommentarer og likerklikk.

Eller, sagt med andre ord, mindre penger i kassa.

Pages may see their reach, video watch time and referral traffic decrease. Pages making posts that people generally don’t react to or comment on could see the biggest decreases in distribution. Pages whose posts prompt conversations between friends will see less of an effect.

Legg imidlertid merke til den siste setningen over. Det betyr at om du klarer å engasjere folk som er venner, på innleggene dine, teller dette positivt.

Uansett: du er enormt sårbar om du baserer mye av bedriften din på Facebook.

Hvis du har gjort deg avhengig av et hvilket som helst sosialt medie for å nå kundene dine, bør du umiddelbart sette opp en plan for hvordan du kommer deg ut av det.

Hva kan du gjøre?

Først og fremst kan du ta et enkelt grep på Facebook. For at følgerne dine skal se innholdet ditt, bør de skru på "se først"-funksjonen. Lag et innlegg som du publiserer når de fleste av følgerne dine er pålogget. Det trenger ikke være mer komplisert enn et par korte setninger og en skjermdump av hvordan de endrer innstillingen.

Det neste du bør gjøre er å sikre at du har mulighet til å nå og snakke med kundene dine på plattformer du eier selv. Eller, du trenger ikke å eie selve plattformene, men dataene! :)

Kvalitetsinnhold er et nøkkelord. Les mer nedenfor om de viktigste hjørnesteinene i bedriften din. Legg en plan i dag for hvordan du skal bygge opp disse, om du ikke allerede har denne viktige grunnmuren i orden.

Når Facebook stenger annonsekontoen og livsverket ditt går tapt

Kanskje det er å overdrive litt å si "livsverk", om det er snakk om to år. Men for hun som la ned opp til 80 timer i uken på å skape en bedrift, er to år mye. Hun som bygget hele businessen sin over disse årene, kun på Facebook, og fikk kontoen sin flagget og stengt, hun følte det var et livsverk.

Den dagen mistet hun alle kundene sine.

Flere uker, og etter hvert måneder, med klager og forsøk på å nå frem til et menneske, hjalp ikke. For det er sjelden du får snakke med en person når du har problemer med bedrifts- eller annonsekontoen din.

Du må prøve å kjempe deg gjennom en stort sett ugjennomtrengelig mur som Facebook kaller "kundeservice".

Et googlesøk viser at det er mange flere enn henne som har vært, og er, i samme situasjon. De har hele kundedatabasen sin på Facebook, uten backup. Ingen nettside, ingen blogg, ingen e-postliste.

Facebook eier alle dataene i plattformen. Du har ikke rett til noe. Du kan selvsagt få en kopi av arkivet ditt, men om kontoen din stenges kan du stort sett glemme å få tak i dette.

Jeg sier det igjen: du er ENORMT sårbar om du baserer bedriften din på plattformer andre eier!

De viktigste hjørnesteinene i bedriften din

Nei, det er verken Facebook eller andre sosiale medier. Heller ikke blogg.no.

Ingen plattformer der du ikke eier dataene selv, er en hjørnestein i bedriften din, og de kommer aldri til å bli det.

Om noe skulle skje med selskapet, om det er hacking, konkurs eller endring i algoritmer, har du null trygghet. Du kan selvsagt også bli hacket om du hoster din egen nettside på WordPress, men da har du i alle fall sikkerhetskopi av dataene dine. For det har du, selvsagt..?

Les innlegget: 3 kritiske WordPress-plugins du MÅ ha på nettsiden din

Hjørnesteinene du må ha kontroll på, er:

  1. Data, lagret i skyen
  2. E-postliste
  3. Nettside
  4. Økonomi

Før sa jeg at PC-en din var hjørnestein nummer 1, men med skylagring har dette endret seg. Jeg jobber utelukkende i skyen nå, både på dagjobben og med egen bedrift. Hjemmekontor kan jeg ta når som helst, siden jeg har tilgang til e-post, kalender og alle dokumenter fra en hvilken som helst enhet - om det er PC, mobil eller nettbrett.

E-postliste er noe av det viktigste du eier som nettbasert sologründer! Den blir spesielt viktig når Facebook og andre endrer på algoritmene sine, slik at du fra ett sekund til det neste mister kontakten med kundene dine.

Facebook endrer seg kanskje uventet og utenfor din kontroll, men nettsiden er ditt domene. Den er akkurat slik du vil ha den. Det er der din stemme og stil virkelig kommer frem, og kundene blir bedre kjent med deg. Det er det ene alltid trygge stedet der kundene alltid finner deg.

Hold nettsiden din levende. Det gjør du gjennom en god blogg, og det skal vi snakke om i et annet innlegg.

Og til slutt, om bedriften ikke tjener penger, er den ikke levedyktig på sikt. God økonomi er alfa og omega, og det skal vi snakke mye mer om fremover her på Bedre Bedrift.

Dette blir vinnerne på Facebook fremover

Nøkkelordene er "meaningful conversations". Det stiller større krav til deg og hvordan du driver bedriften din på Facebook. Det blir viktigere å klart definere hvem målgruppen og idealkunden din er; hvordan de snakker, handler, tenker, føler. Hva som trigger de.

Hvordan du best kan hjelpe de.

"Kunder" er en av de viktigste byggeblokkene i forretningsmodellen din. Det kan du lese mer om her: Dette må du vite om forretningsmodell.

Hvor viktig er Facebook for bedriften din i dag? Har du sikret deg med e-postliste og egen nettside? 

Bilde av Karolina from Pexels

Close

50% ferdig

Gratis minikurs i GDPR!

Meld deg på nedenfor for umiddelbar tilgang til kurset. 😊

NB! Du har kun tilgang til kurset i 14 dager. Meld deg derfor kun på når du har satt av tid til det.

Personopplysningene dine behandles i tråd med Bedre Bedrifts personvernerklæring.