Derfor må du aldri basere bedriften din på Facebook

Risikoen du tar ved å stole på Facebook

Det er ramaskrik i disse dager (januar, 2018). Facebook endrer algoritmene sine, igjen, og aksjekursen stuper med nesten 20 milliarder. Dollar.

Markedsførere og bloggere river seg i håret. Bedriftseiere med nettbaserte businesser biter negler og skjelver. Aspirerende gründerspirer fortviler fordi de har gått glipp av sjansen til å tjene millioner.

Er du en av de gründerne som har basert nesten hele businessen sin på Facebook? Da skal jeg fortelle deg i dag hvorfor det er en enorm tabbe.

Facebooks visjon - og den er ikke for bedrifter

Mark Zuckerbergs (påståtte) visjon er at Facebook skal bidra til å få folk ut av ensomhet. Være den plassen du møter og snakker med familie, venner og folk med like interesser. Derfor kommer denne type innhold til å bli prioritert fremover, og såkalt "relevant innhold" blir nedprioritert.

Nyhetsfeeden er allerede overfylt, og bedrifter har fått merke denne visjonen i en tid nå. Med de nyeste endringene blir det enda vanskeligere å nå ut til målgruppen i feeden. En forsvinnende liten prosent av følgerne på Facebook-siden din vil se innleggene dine...

Og om Facebook virkelig er egnet til å få folk ut av ensomheten, blir mindre og mindre sannsynlig, jo mer vi lærer om de negative effektene av sosiale medier.

Hva betyr dette for deg som bedriftseier?

Om du har høy rekkevidde på innleggene dine fra bedriftssiden din, kan du forvente en nedgang. Innholdet ditt blir mindre synlig og får mindre engasjement. Når færre ser innleggene dine, blir det færre delinger, kommentarer og likerklikk.

Eller, sagt med andre ord, mindre penger i kassa. Zuckerberg sier videre:

Pages may see their reach, video watch time and referral traffic decrease. Pages making posts that people generally don’t react to or comment on could see the biggest decreases in distribution. Pages whose posts prompt conversations between friends will see less of an effect.

Så hvis du klarer å få folk som er venner, til å engasjere seg i innleggene dine, teller dette positivt. Men uansett er du enormt sårbar om du baserer mye av bedriften din på Facebook.

Hvis du har gjort deg avhengig av et hvilket som helst sosialt medie for å nå kundene dine, bør du umiddelbart sette opp en plan for hvordan du kommer deg ut av det.

Les også: GDPR: Trenger du egentlig en personvernerklæring på nettsiden din?

Når Facebook stenger annonsekontoen og livsverket ditt går tapt

Kanskje det er å overdrive litt å si "livsverk", om det er snakk om to år. Men for hun som la ned opp til 80 timer i uken på å skape en bedrift, er to år mye. Hun som bygget hele businessen sin over disse årene, kun på Facebook, og fikk kontoen sin flagget og stengt, hun følte det var et livsverk.

Den dagen mistet hun alle kundene sine.

Flere uker, og etter hvert måneder, med klager og forsøk på å nå frem til et menneske, hjalp ikke. For det er sjelden du får snakke med en person når du har problemer med bedrifts- eller annonsekontoen din.

Du må prøve å kjempe deg gjennom en stort sett ugjennomtrengelig mur som Facebook kaller "kundeservice".

Et googlesøk viser at det er mange flere enn henne som har vært, og er, i samme situasjon. De har hele kundedatabasen sin på Facebook, uten backup. Ingen nettside, ingen blogg, ingen e-postliste.

Facebook eier alle dataene i plattformen. Du har ikke rett til noe. Du kan selvsagt få en kopi av arkivet ditt, men om kontoen din stenges kan du stort sett glemme å få tak i dette.

Jeg sier det igjen: du er ENORMT sårbar om du baserer bedriften din på plattformer andre eier!

De viktigste hjørnesteinene i bedriften din

Nei, det er verken Facebook eller andre sosiale medier. Heller ikke blogg.no.

Ingen plattformer der du ikke eier dataene selv, er en hjørnestein i bedriften din, og de kommer aldri til å bli det.

Om noe skulle skje med selskapet, om det er hacking, konkurs eller endring i algoritmer, har du null trygghet. Du kan selvsagt også bli hacket om du hoster din egen nettside på WordPress, men da har du i alle fall sikkerhetskopi av dataene dine. For det har du, selvsagt..?

Hjørnesteinene du må ha kontroll på, er:

  1. Data, lagret i skyen, og med backup!
  2. E-postliste
  3. Nettside
  4. Økonomi

Før sa jeg at PC-en din var hjørnestein nummer 1, men med skylagring har dette endret seg. Jeg jobber utelukkende i skyen nå, både på dagjobben og med egen bedrift. Hjemmekontor kan jeg ta når som helst, siden jeg har tilgang til e-post, kalender og alle dokumenter fra en hvilken som helst enhet - om det er PC, mobil eller nettbrett.

Men for at dette skal fungere bra er du avhengig av god oversikt og struktur. Hvis du ikke har bør du starte med GDPR (den nye personvernforordningen), for det første du gjør da er en skikkelig ryddejobb. 

E-postliste er noe av det viktigste du eier som nettbasert sologründer! Den blir spesielt viktig når Facebook og andre endrer på algoritmene sine, slik at du fra ett sekund til det neste mister kontakten med kundene dine.

Facebook endrer seg kanskje uventet og utenfor din kontroll, men nettsiden er ditt domene. Den er akkurat slik du vil ha den. Det er der din stemme og stil virkelig kommer frem, og kundene blir bedre kjent med deg. Det er det ene alltid trygge stedet der kundene alltid finner deg.

Og til slutt, om bedriften ikke tjener penger, er den ikke levedyktig på sikt.

Hvor viktig er Facebook for bedriften din i dag? Hvor stor risiko er du villig til å ta?