Bedre Bedrift AS

Kontakt Om meg Blogg Jobb med meg Gratis minikurs Logg inn

6 ting alle profesjonelle nettsider må ha (del 1)

gode råd Feb 06, 2018

Nettsiden din er ofte det første kunden din ser

Nettsiden din kan være det aller første en potensiell kunde ser. Kanskje har de allerede kommet over noe interessant du la ut på Facebook eller Instagram, og vil vite mer. Du har noen få sekunder på å skape et godt førsteinntrykk.

Da er det vesentlig at det førsteinntrykket blir så bra som mulig.

Alt for ofte opplever jeg at nettsidene til gründere og småbedriftseiere har mangler. Noen ganger er de designmessig ikke så bra, men andre ganger har de ikke vesentlig informasjon på plass.

Les også: Derfor må du aldri basere bedriften din på Facebook

I dag skal vi gå gjennom de tre første punktene som bør være på plass på nettsiden din. Ta en sjekk av nettsiden din. Hvor mange kan du (stolt) krysse av på denne listen?

  1. SSL/HTTPS (kritisk om du selger via nettsiden)
  2. Mobilvennlig (responsivt design)
  3. Kontaktinformasjon, inkl. org.nr.

Les del 2, med punkt 4-6, her.

Punkt 1: SSL/HTTPS

Se i adressefeltet på nettsiden din. Der skal det helt til venstre være et symbol av en hengelås, og stå "Sikker" før selve URL-en (nettadressen din). Se på skjermdumpen nedenfor, fra nettsiden min. Først ser du en hengelås, deretter teksten "Sikker", og til slutt "https" foran bedrebedrift.no:

En side uten SSL/HTTPS har et i-tegn der hengelåsen burde stå. Avhengig av hvilken nettleser du bruker, får du opp en beskjed som  "Dette nettstedet er ikke trygt". Da ser det slik ut:

Dette er vel ikke noe av det første du vil at kundene dine opplever når de besøker deg?

Det tredje symbolet man kan få opp er verre; den røde hengelåsen:

Personlig legger jeg aldri igjen verken e-postadresse eller annen informasjon om siden ikke er merket som sikker (grønn hengelås). Jeg må innrømme at jeg også får et dårlig inntrykk av nettstedet, og føler at det ikke drives profesjonelt. Det er jeg sikkert ikke alene om. Og kanskje en av oss er en av dine potensielle kunder?

Hva betyr egentlig SSL og HTTPS?

SSL står for Secure Sockets Layer og er en teknologi/form for sikkerhet på nettsiden din. Nettadresser som er sikret med SSL har en 's' (for SSL) foran http (Hypertext Transfer Protocol). Noen skriver https med store bokstaver, men det betyr det samme.

Uten SSL straffer Google deg!

SSL krypterer (sikrer at) dataene som sendes mellom de besøkende og nettsiden din, skjules for uvedkommende. Det betyr at verken nysgjerrige naboer eller andre kan snoke i informasjonen som utveksles! Når du bruker SSL, øker personvernet og sikkerheten sammenlignet med når du bruker en ukryptert nettilkobling (http). Dette er spesielt viktig for sensitiv informasjon som passord eller kredittkortinformasjon.

Google krever for AdWords at du bruker SSL om du skal samle inn personopplysninger eller betalingsinformasjon. Google er svært opptatt av god brukervennlighet! I 2017 begynte de å straffe nettsider uten SSL. Det betyr at om du ikke har SSL, rangerer Google siden din ned i søk. Om du er opptatt av god SEO, er dermed dette vesentlig.

Raskere nettsider med SSL

Hittil har vi sett at fordelene ved å bruke SSL er flere;

  • God og trygg kommunikasjon for kundene dine og deg
  • Du fremstår profesjonell og troverdig
  • Nettsiden din rangerer høyere i Google

Det siste, og like viktige, punktet for at du skal bruke SSL på siden din, er at siden din blir raskere.

Tall fra Google viser at så mange som 53% klikker seg ut fra en nettside som tar 3 sekunder eller mer å laste. Det er over halvparten av kundene dine. En treg nettside kan dermed påvirke bunnlinjen din direkte.

Slik får du SSL

For å sette opp SSL på nettstedet ditt trenger du et SSL-sertifikat. Det koster penger, og typisk får du kjøpt det av leverandører av hosting (webhotell). Jeg bruker et av de beste hostingselskapene som finnes, SiteGround, og der er SSL inkludert i årsprisen.

Dette må du sjekke med hostingleverandøren din. En god venninne av meg holdt på å brenne seg skikkelig på deres "tilbud". For hosting betalte hun 1500,- per år, og i tillegg skulle de ha flere tusen kroner for å legge på SSL, for hvert år. For samme hostingpakken betaler jeg 1300,- per år, inkludert SSL.

Hvilken hostingleverandør bruker du, og må du betale ekstra for SSL?

Punkt 2: Mobilvennlig side

Du har kanskje hørt om responsivt design. Det betyr at nettsidene endrer seg automatisk i forhold til hva kunden din bruker for å se nettsiden på.

En full responsiv side vises like bra på datamaskin, nettbrett og mobiltelefon. Den vises imidlertid ikke identisk på de ulike enhetene. F.eks. på mobil blir menyer komprimert, og ofte vil sidemenyer (der man ofte plassere widgets i WordPress) legges helt nederst eller forsvinne helt.

Ta en kikk på nettsiden din nå på datamaskin, samtidig som du sjekker hvordan den ser ut på mobil (og gjerne også nettbrett). Er du fornøyd med hvordan den vises? Forsvinner informasjon i mobilvisning som du gjerne skulle hatt synlig?

Her blir du også straffet av Google om du ikke sørger for en god brukeropplevelse. Sider som ikke er mobilvennlige, rangeres ned i søk.

Sjekk om siden din er mobilvennlig!

Slik ser en side som ikke er mobilvennlig, ut:

Da vises hele nettsiden på skjermen, og resultatet er at teksten blir så liten at den er uleselig, og man må zoome seg inn på de ulike delene. Man får heller ikke brukt hele skjermen, som du ser av den brune delen.

Når jeg kommer over slike sider, går jeg rett ut igjen, for det signaliserer til meg at de ikke har fulgt med i timen.

Her kan du enkelt sjekke om nettstedet ditt er mobilvennlig

Hva ble resultatet, er siden din bra på mobil?

Punkt 3: Kontaktinformasjon

En ærlig selger vil gjerne bli funnet av kundene, og er derfor raus med kontaktinformasjonen sin.

Det sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, til Dinside.

Åpenhet bygger tillit og troverdighet

En av de kanskje mest populære sidene på ethvert nettsted, er "Om"-siden, og det er ett av de tre andre punktene i del 2. Grunnen? Folk liker å vite hvem de har med å gjøre. Ikke bare for å se om man liker personen og tjenestene eller produktene som tilbys, men om man får tillit til vedkommende.

Jeg sjekker alltid Om-siden med en gang når jeg kommer over en interessant side. Ofte finner jeg ikke en slik side, og det neste jeg ser etter er kontaktinformasjon. Finner jeg ikke det heller, og kanskje bare en generisk [email protected], da klikker jeg meg rett ut igjen. Jeg synes det er vanskelig å stole på noe som bare er en digital mur, uten spor av menneskene i det hele.

Gjelder også nettbaserte bedrifter

Synlig og utfyllende kontaktinformasjon viser at du er en seriøs bedriftseier. Dette gjelder kanskje spesielt for bedrifter med fysiske utsalgssteder, men jeg anbefaler også rent tjeneste- og nettbaserte bedrifter å gjøre det samme. Nettopp for det det bygger tillit.

(Det samme gjelder forresten e-postlisten din, men det skal vi snakke om senere.)

Denne kontaktinformasjonen bør du inkludere:

  • Fullt navn
  • E-postadresse og/eller kontaktskjema
  • Org.nr. og foretaksnavn (Dette er pålagt! Les mer på Altinn om hvilke krav som gjelder særlig for AS-er)

De øvrige punktene gjelder spesielt for fysiske (utsalgs-)steder som butikker, kontorer med åpningstid og lignende. Jeg anbefaler likevel at også nettbaserte bedrifter inkluderer åpningstider, for vi har vel ikke åpent døgnet rundt, vi heller? ;)

  • Postadresse og kart
  • Telefonnummer
  • Åpningstider

Hvor bør du ha kontaktinformasjonen din?

I mange tilfeller kan du godt legge inn kontaktinformasjon på Om-siden din. Det avhenger litt av hva du selger, og hvor(dan). Organisasjonsnummeret kan du legge i bunnteksten (slik jeg har på siden min), men om du først har en kontakt-side ville jeg lagt det inn der.

Les om de tre andre viktige punktene å få med på bedriftssiden din, i del 2 av dette innlegget.

Les også: Gratis mal som hjelper deg til å nå målene dine

 

Toppbilde av kreatikar, Pixabay

Close

50% ferdig

Gratis minikurs i GDPR!

Meld deg på nedenfor for umiddelbar tilgang til kurset. 😊

NB! Du har kun tilgang til kurset i 14 dager. Meld deg derfor kun på når du har satt av tid til det.

Personopplysningene dine behandles i tråd med Bedre Bedrifts personvernerklæring.