Lurer du kundene dine? Markedsføringsguruene du ikke bør lære av

Markedsføringsguruene du ikke bør lære av

Lærer såkalte «markedsføringsguruer» deg «smarte» tips og triks for å få flere kunder og selge flere produkter, men som kanskje får det til å vri seg litt i magen?

Les også: Ikke kjøp drømmen om å bli millionær på en "onlinebusiness"

Og har du kanskje likevel tatt i bruk noen av disse, selv om du innerst inne ikke følte deg helt komfortabel med det? Lot du deg overbevise om at dette var det riktige å gjøre, og at du kom til å bli rik på veien?

I fare for å stå på en pidestall som et moraliserende markedsføringspoliti, skriver jeg denne meldingen til deg, i håp om at du vil reflektere over budskapet. Det kan være lett å fremstå som noen med en irettesettende pekefinger, men jeg er ikke feilfri, jeg heller.

Vi lærer så lenge vi lever, og så lenge man forsøker å gjøre ting bedre, er det det som definerer oss og verdiene våre – ikke den feilen vi kanskje gjorde en gang i tiden.

Lurer du kundene dine?

Vi blir konstant bombardert av markedsføringsbudskap, både som privatpersoner og bedrifter. Ofte er det vanskelig å skille de gode, fra de mindre gode. Og noen går over grensen til det som er innafor hvis man vil drive en seriøs og profesjonell bedrift.

Les også: De 4 viktigste hjørnesteinene i bedriften din

Noen av triksene jeg mener er det samme som å lure kundene dine, er:

  • «Live» (direktesendte) webinarer som ikke er live
  • «Tekniske problemer» som gjør at du får mulighet til å benytte deg av et «begrenset spesialtilbud» lenger enn antatt
  • «Fans» som ikke er ekte fans
  • Skjulte sponsede (affiliate) lenker og annen reklame (mer detaljer senere)

Kjenner du deg igjen i noe av dette? Da håper jeg at du leser resten av dette innlegget, reflekterer over budskapet og tenker gjennom hvilke verdier som er viktige for deg – og hvordan du velger å drive bedrift fremover.

«Live» webinarer som ikke er live (og sjokket jeg fikk)

Første gangen jeg oppdaget dette «fenomenet», var i slutten av 2017. En amerikansk blogger jeg fulgte – og så opp til – skulle ha et live webinar (altså det motsatte av et opptak). Jeg gledet meg masse, spesielt siden man fikk muligheten til å stille spørsmål underveis.

Webinaret var over halvveis, og hun besvarte spørsmål fra chatten underveis (og jeg ventet i spenning for å se om hun kom til å svare på mitt!). Ved en ren tilfeldighet trykket jeg på videoen, som da åpnet i en ny fane, på YouTube. Og der så jeg at videoen var et opptak, flere måneder gammelt.

Overrasket. 😮 Forvirret. 🤔 Målløs. 😐 Skuffet. 😥 Sint. 😡 Det var følelsene som raste gjennom meg på det tidspunktet. Jeg følte meg dum. Og lurt.

Resultatet? Kurset jeg (sterkt) vurderte å investere flere tusen kroner i, kjøpte jeg likevel ikke og jeg sluttet å følge henne på dagen.

Jeg sendte også en mail og fortalte hva jeg følte. Den fikk jeg aldri svar på, men jeg tror at ganske mange andre også gjorde det, for etter noen måneder gjorde hun helomvending. Hun fortalte åpent at hun angret på måten hun hadde drevet på, og at hun ikke hadde vært ærlig.

Det er aldri for sent å snu.

Les også: Ikke start din egen bedrift!

«Tekniske problemer» - vær så god du får kjøpe i 24 timer til…

Her var det også tilfeldig at jeg oppdaget hvordan dette kan være en del av et strategisk spill. For et par år siden fulgte jeg to personer og deltok på livesendinger med få ukers mellomrom.

Begge to lærte av samme «markedsføringsguru». Begge to hadde nøyaktig samme «tekniske problem» under salgspitchingen på mail i etterkant, og språket var nærmest identisk. "Noe" hadde skjedd og jeg fikk derfor mulighet til å kjøpe fra de i 24 timer til…

I ettertid har jeg sett det samme fra flere, ikke bare i Norge og nok mest fra USA (som mange i Norge henter inspirasjonen sin fra). Og, jeg har fått det bekreftet fra tidligere følgere av denne markedsføringsguruen at dette er teknikker de lærer å bruke.

Hvorfor? Hva er det som gjør at enkelte føler at det er greit å lyve på seg et teknisk problem, bare for å kunne selge litt til?

Salg er psykologi, og det vet enkelte å utnytte. Det skal jeg snakke mer om fremover i Bedre Bedrift. For jeg er overbevist om at 1) man kan fint drive en lønnsom bedrift uten å drive med denne type lureri og 2) det er de som driver profesjonelt som lykkes på sikt.

De som driver med uærlige triks og teknikker får kanskje kortsiktig høyere gevinst, men så snart folk skjønner hva de driver med mister de kunder for alltid.

«Fans» som ikke er ekte fans

På Facebook livesendinger er dette ganske utbredt, men her er det en hårfin grense. Jeg støtter også gründervenner på deres sendinger ved å være aktiv, stille spørsmål og kanskje dele sendingen. Men, det er en vesentlig forskjell på det å være engasjert, og det å late som at man er en potensiell eller eksisterende kunde.

Hvis man bevisst opptrer som at man ikke kjenner vedkommende som markedsfører eller selger noe, og det fremstår på en slik måte at man bare er en «raving fan», da har man gått over en grense.

F.eks. at man sier at «Ååååå, for et fantastisk tilbud, dette skal jeg kjøpe!», eller «Jeg har kjøpt! 🙌 Gleder meg så sykt til å komme i gang!», når man i realiteten ikke er en kunde.

Les også: Gjør en misfornøyd kunde til din beste ambassadør

Da spiller man strategisk (og kynisk) på konseptet rundt «social proof», som går ut på det at vi mennesker er flokkdyr, og lar oss påvirke av hva «alle andre» gjør. Og, hvis mange kjøper noe, så «må det jo være bra – da vil jeg også ha».

Hvem er du? Og hvem vil du være? Det er det du som velger!

Hvem er du? Hvilke verdier står du for? Hva betyr det å drive bedrift, for deg? Hva er viktig for deg? Hvordan vil du fremstå for omverdenen? Hva vil du bli kjent for, husket for?

Hvis du ikke har definert verdiene dine, og verdiene for bedriften din (som godt kan være det samme), bør du sette av tid til å jobbe med det.

Jeg identifiserer meg sterkt med verdiene jeg har valgt: Integritet, Kvalitet og Ærlighet. De ligger til grunn for alt jeg gjør i Bedre Bedrift. De har hjulpet meg flere ganger i vanskelige beslutninger, f.eks. når jeg har takket nei til lukrative samarbeid fordi disse mulige alliansene ikke driver i tråd med verdiene mine.

(De må ikke ha de samme verdiene, men mine egne setter standarden for hvordan jeg driver og det gjelder også hvordan jeg velger leverandører, samarbeidspartnere og noen ganger også kunder.)

Takk for at du hørte på meg.