De 4 viktigste hjørnesteinene i bedriften din
Ikke bygg opp livsverket ditt på ustødig grunn
Tidligere skrev jeg om hvorfor du aldri må basere bedriften din på Facebook. Kort oppsummert er det fordi Facebook, og andre sosiale medier, eier plattformene sine, og all tilhørende data. Det hjelper dessverre lite at du har muligheten til å laste ned et arkiv av dine personlige data, og en kopi av bedriftssiden din. De av oss som har prøvd dette, vet at et slikt arkiv stort sett er ubrukelig.
Man får tilsendt en zippet mappe med en tungvint filstruktur, der alle filene er navngitt “index” og er i htm-format (åpnes i en nettleser). Filene inneholder også kun dine data, og det er null informasjon om andre (dvs. kundene dine).
Videre kan plattformeieren helt ut av det blå stenge kontoen din, eller verre, slette den. Da mister du alt du har jobbet for og bygget opp, kanskje over flere år. Og du har ingenting du skulle ha sagt, for du har ingen rettigheter på disse plattformene.
En slik katastrofe har allerede skjedd mange andre (sjekk selv ved å søke med frasen “Facebook deleted my business page”).
Les også: Ikke start din egen bedrift!
Hjørnesteinene i bedriften din
En hjørnestein er en av de fire grunnsteinene som settes i grunnmuren på en bygning. Begrepet brukes ofte for å illustrere noe som er kritisk og grunnleggende viktig for å holde bygningen på plass.
Her skal vi snakke nærmere om hjørnesteinene som sammen danner grunnmuren i bedriften din:
- Økonomi
- Data
- E-postliste
- Nettside
Den aller første hjørnesteinen, Økonomi, skal vi dykke dypere inn i fremover her hos Bedre Bedrift. For uten penger overlever ikke bedriften, og selv med penger kan den gå ad undas om økonomistyringen er elendig.
Driv en lønnsom, nettbasert bedrift
Det er selvsagt mange andre kritiske elementer i en bedrift, men for de som driver, eller ønsker å drive, en nettbasert bedrift er det disse fire hjørnesteinene som er viktigst - i alle fall ifølge Bedre Bedrift. ;)
Les også: Kajabi: kinderegget for en lønnsom, nettbasert bedrift
Men, du trenger også struktur for å få det hele til å henge sammen. Tenk på det som sementen du fyller på i grunnmuren. Og med god struktur, orden og system, altså betong, har du et solid fundament å bygge en lønnsom bedrift på, som ikke går konkurs innen de fryktede fem årene (som ca. 70% av alle bedrifter dessverre gjør).
Så selv om du kanskje ikke drømmer om å bruke dagene dine på GDPR, regnskap eller momsberegning, hører dette med når vi skal drive bedrift. Trikset er å finne ut hva du vil/kan gjøre selv, hva du kan delegere (inkl. outsource) og når du faktisk kan gjøre det. Akkurat dette skal vi også snakke mer om fremover.
PS: Husk å melde deg på e-brev om du vil få beskjed når det ligger nye innlegg på denne siden og få først beskjed om ekstra gode tilbud.
#2: Data er det nye gullet, vannet, oljen…
Den anslåtte verdien av data er enorm, og summene er så svimlende at jeg ikke er sikker på om jeg kan oversette de til norsk. Verdien av dine egne data bør føles litt på samme måte. I dag er vi nærmest heldigitale, og flere og flere butikker flytter store deler av virksomheten sin på nett.
Der man før hadde kundekartotek i søte små bokser, har man nå CRM-systemer. Lønningen kommer inn på bankkontoen vår som den største selvfølge, men jeg husker tiden da jeg fikk betalingen fra kiosken i en konvolutt, med myntene teipet sirlig fast på innsiden!
Strategier forlater aldri PC-en; folk forventes å lese den digitalt. Gjøremålslisten er flyttet over i appen. Kontrakter signeres digitalt, og fakturaer trykkes ikke på papir.
Bedrifter blir mer og mer digitale, og vi lagrer mer og mer (verdifull) data. Bedre Bedrift, for eksempel, har ingen fysiske produkter, og jeg lagrer ingenting på papir. Til og med drosjekvitteringer kan man bare ta bilde av med telefonen, og laste rett opp i regnskapsprogrammet.
Les også: Ikke start din egen bedrift!
Uvurderlige data du aldri vil miste
Bedriftsdataene dine, som forresten inkluderer de andre hjørnesteinene, er uvurderlig. Vær sikker på at du ivaretar disse på en god måte. Du bør ha en god struktur i bunn som hjelper deg til å ha orden, og solide systemer rundt som gjør både deg og bedriften din mer effektiv.
Sikkerhetskopi av alle data er kritisk, og det første du bør sørge for å ha på plass. Finn et system for dette som fungerer for deg. Selv bruker jeg både Office 365 og Google G Suite i Bedre Bedrift. Der har jeg inkludert nok skylagring til å dekke behovet mitt i mange år fremover.
G Suite er et rimelig alternativ med gode verktøy som dekker mine behov for innholdsproduksjon, e-post, videokonferanseløsning og mer. Office 365 bruker jeg først og fremst fordi jeg liker PowerPoint og Excel bedre enn Googles versjoner. Jeg beholder begge fordi det er en god backupløsning for meg.
Les også: Slutt å jakte på nye systemer (våre anbefalinger)
Jobb i skyen!
Ikke lagre filene dine (bare) lokalt, dvs. på selve datamaskinen din (typisk under C:). Jeg lagrer alle filer for bedriften min i to skyløsninger (som nevnt over). Innlegg, som dette, starter jeg i et dokument "fra skyen" og gjør de tilgjengelig offline. Da kan jeg jobbe videre med en artikkel på mobil eller nettbrett, f.eks. på toget hver morgen.
Og da spiller det ingen rolle om jeg har glemt PC-en, siden alle dataene mine alltid ligger trygt lagret i skyen.
Slike sikkerhetskopier kritisk for effektiv og pålitelig drift. Og behandler du personopplysninger (som vi alle bedriftseiere gjør), plikter du å følge GDPR, den nye personvernforordningen, og sikre personopplysningene til enhver tid.
Les også: Risikovurdering og sikring for behandling av personopplysninger
#3: E-postadressen vår er gull verdt
De som følger med på nettmarkedsføring kjenner godt til diskusjonene rundt e-postmarkedsføring vs. sosiale medier. Og de som aktivt bruker sosiale medier i bedriften sin vet hvor frustrerende algoritmene kan være. Igjen - som bruker av disse plattformene er både rettighetene og påvirkningskraften din veldig begrenset!
Rapporten The State of Email Marketing 2016 viser at e-postmarkedsføring gir høyest avkastning. Med stadig dårligere rekkevidde på Facebook og andre sosiale plattformer, er dette verdt å merke seg. Hvor legger du inn fokus og innsats for å bli sett og hørt av kundene dine?
Om du ikke har en e-postliste i dag, bør du komme i gang nå.
For når du først har e-postadressen til en kunde, har du en direkte lenke til vedkommende - helt til de ev. ber om å bli slettet. Med en slik direkte kanal kan du skreddersy innhold til ulike målgrupper, basert på personlige preferanser.
Tenker du at dette ikke er relevant for deg og din bedrift? Jeg kjenner til bedrifter som selger de merkeligste ting til en kundebase de aktivt følger opp via e-post!
Uansett, og jeg gjentar meg til det kjedsommelige nå men det ER så viktig, ikke baser kundebasen din på følgere i sosiale medier….
PS: Husk at hvis du skal bygge e-postliste, må du ta høyde for både GDPR og markedsføringsloven. Da må du som minimum forstå hva GDPR er. Og det får du enkelt forklart i dette innlegget.
Verdien av nyhetsbrev
Det hjelper imidlertid ikke å ha en stor e-postliste, om du ikke følger den opp jevnlig. Og ikke forvent store salg, om det er det eneste du skriver om. Les om bedriftsblogg nedenfor og følg de samme prinsippene når du skal sende ut nyhetsbrev.
PS: Noe av det viktigste du bør huske når det kommer til nyhetsbrev, er forutsigbarhet. Finn en fast tid å sende ut e-postene dine på, så målgruppen din vet hva de kan forvente. Prøv med ulike dager og tidspunkter og se hva ditt publikum foretrekker - det finnes ikke én fasit som fungerer likt for alle.
Vurder også hva slags system du skal bruke, men ikke kast bort masse tid på det. Jeg bruker Kajabi, men gode alternativer er MailChimp og ConvertKit.
#4: En spenstig, oppdatert og profesjonell nettside du er stolt er
Nettsiden din kan være det aller første en potensiell kunde ser. Kanskje har de allerede kommet over noe interessant du la ut på Facebook eller Instagram, og vil vite mer. Du har bare noen få sekunder på å skape et godt førsteinntrykk!
Slik starter jeg innlegget 6 ting alle profesjonelle nettsider må ha, som jeg anbefaler deg å lese.
Alt for mange bedrifter har dårlige nettsider, som verken er spenstig, oppdatert eller ser profesjonell ut. Dessverre er det mange som nå legger all energien sin på sosiale medier, og glemmer sin egen hjemmebane.
For meg er nettsiden din litt av sjelen til bedriften din. Hvordan du fremstår her forteller meg mye om hvordan du driver bedriften din. For potensielle kunder kan det være en viktig avsjekk før et ev. kjøp.
Nå er det ikke sikkert at du har en bedrift som krever at du stadig legger ut nye ting på nettsiden din. Da rekker det å få en god struktur på plass, og oppdatere etter behov. Det kan likevel være verdt å gjøre noe med design og bilder 1-2 ganger i året, for at bedriften din skal fremstå noe dynamisk og levende.
Hva en blogg kan gjøre for deg og bedriften din
Eller, rettere sagt, for kundene dine.
Ordet “blogg” vekker nok ulike assosiasjoner hos folk, fra rosablogg full av trutmunner, til personlige blogger med bestemors kakeoppskrift og bilder fra 17. mai. En blogg kan være så mye mer enn dette.
En godt skrevet bedriftsblogg kan være et av de smarteste og mest strategiske grepene du har tatt på lenge.
Den bør ikke handle om produktene og tjenestene dine, med salg fra første til siste bokstav.
Her har du muligheten til å vise deg og bedriften din frem, hvilken kunnskap og erfaring du sitter med, og demonstrere din unike forståelse av markedet du retter deg mot. Det gjør du gjennom relevante og nyttige artikler, som tar opp problemstillinger kundene dine typisk sitter med.
Hvem er kundene dine? Retter du deg mot en eller flere målgrupper, og hva skiller i så fall disse? Hvordan løser produktene og tjenestene dine problemene deres?
For eksempel så retter Bedre Bedrift seg mot gründere/småbedriftseiere, som, sammenlignet med det ‘organiserte’ arbeidslivet, har spesielt store utfordringer når det kommer til tid. Derfor skriver jeg bl.a. artikler om struktur, systemer og selvledelse/produktivitet, som skal frigjøre mer tid for deg som driver en liten bedrift. Jeg lager også miniguider/sjekklister for hvordan man setter opp profesjonelle nettsider og profiler/sider i sosiale medier.
Les f.eks. om de 6 tingene alle profesjonelle Facebook-sider må ha
Finn ut hva kjerneutfordringen til kunden din er, og fokuser bedriftsbloggen din på dette/disse. Og klart, avhengig av hvilken type bedrift du har og bransje du er i, kan faktisk bestemors kakeoppskrift eller bilder fra 17. mai være akkurat det du burde skrive om. ;)
Den første hjørnesteinen, Økonomi, skal vi som sagt komme tilbake til i et senere innlegg.