Bedre Bedrift AS

Kontakt Om meg Blogg Jobb med meg Gratis minikurs Logg inn

De 4 viktigste hjørnesteinene i bedriften din

strategi Apr 17, 2018

Ikke bygg opp livsverket ditt på ustødig grunn

Tidligere skrev jeg om hvorfor du aldri må basere bedriften din på Facebook. Kort oppsummert er det fordi Facebook, og andre sosiale medier, eier plattformene sine, og all tilhørende data. Det hjelper dessverre lite at du har muligheten til å laste ned et arkiv av dine personlige data, og en kopi av bedriftssiden din. De av oss som har prøvd dette, vet at et slikt arkiv stort sett er ubrukelig.

Man får tilsendt en zippet mappe med en tungvint filstruktur, der alle filene er navngitt “index” og er i htm-format (åpnes i en nettleser). Filene inneholder også kun dine data, og det er null informasjon om andre (dvs. kundene dine).

Videre kan plattformeieren helt ut av det blå stenge kontoen din, eller verre, slette den. Da mister du alt du har jobbet for og bygget opp, kanskje over flere år. Og du har ingenting du skulle ha sagt, for du har ingen rettigheter på disse plattformene.

En slik katastrofe har allerede skjedd mange andre (sjekk selv ved å søke med frasen “Facebook deleted my business page”).

Hjørnesteinene i bedriften din

En hjørnestein er en av de fire grunnsteinene som settes i fundamentet/grunnmuren på en bygning. Begrepet brukes ofte i overført betydning for å illustrere noe som er kritisk og grunnleggende viktig for å holde en struktur på plass.

Her skal vi snakke nærmere om hjørnesteinene som sammen danner grunnmuren i bedriften din:

  1. Data
  2. E-postliste
  3. Nettside
  4. Økonomi

Det er selvsagt mange andre kritiske elementer i en bedrift. Den fjerde hjørnesteinen, som vi skal komme mer innpå etter hvert her hos Bedre Bedrift, er Økonomi. For uten penger overlever ikke bedriften, og selv med penger kan den gå ad undas om økonomistyringen er elendig.

#1: Data er det nye gullet, vannet, oljen…

Den anslåtte verdien av data er enorm, og summene er så svimlende at jeg ikke er sikker på om jeg kan oversette de til norsk. Verdien av dine egne data bør føles litt på samme måte. I dag er vi nærmest heldigitale, og flere og flere vanlige butikker flytter store deler av virksomheten sin på nett.

Der man før hadde kundekartotek i søte små bokser, har man nå CRM-systemer. Lønningen kommer inn på bankkontoen vår som den største selvfølge, men jeg husker tiden da jeg fikk betalingen fra kiosken i en konvolutt, med myntene teipet sirlig fast på innsiden. ;)

Strategier forlater aldri PC-en; folk forventes å lese den digitalt. Gjøremålslisten er flyttet over i appen. Kontrakter signeres digitalt, og fakturaer trykkes ikke på papir.

Bedrifter blir mer og mer digitale, og vi lagrer mer og mer (verdifull) data. Bedre Bedrift, for eksempel, har ingen fysiske produkter, og jeg lagrer ingenting på papir. Til og med drosjekvitteringer kan man bare ta bilde av med telefonen, og laste rett opp i regnskapsprogrammet.

Uvurderlige data du aldri vil miste

Bedriftsdataene dine, som forresten inkluderer de andre hjørnesteinene, er uvurderlig. Vær sikker på at du ivaretar disse på en god måte. Du bør ha en god struktur i bunn som hjelper deg til å ha orden, og solide systemer rundt som gjør både deg og bedriften din mer effektiv.

Les også: Hvordan endre arbeidshverdagen din med én ny vane.

Sikkerhetskopi av alle data er kritisk, og det første du bør sørge for å ha på plass. Finn et system for dette som fungerer for deg. Selv bruker jeg Office 365 i prosjektlederjobben min ved Høyskolen, og G Suite for Bedre Bedrift. Der har jeg inkludert skylagring på 1TB, som for min bedrift vil rekke i mange år fremover. G Suite er et rimelig alternativ med gode verktøy som dekker mine behov for innholdsproduksjon, e-post, videokonferanseløsning og mer.

Og her kan du lese om hvilken WordPress-plugin jeg anbefaler for å ta sikkerhetskopi av nettsiden din 

Jobb i skyen!

Ikke lagre filene dine lokalt, dvs. på selve datamaskinen din (typisk under C:). Jeg lagrer alle filer for bedriften min på en Google Drive (en del av G Suite). Innlegg, som dette, skriver jeg i Google dokumenter, og gjør de tilgjengelig offline. Da kan jeg jobbe videre med en artikkel på mobil eller nettbrett, f.eks. på toget hver morgen.

Og da spiller det ingen rolle om jeg har glemt PC-en, siden alle dataene mine alltid ligger trygt lagret i skyen.

#2: E-postadressen vår er gull verdt

De som følger med på nettmarkedsføring kjenner godt til diskusjonene rundt e-postmarkedsføring vs. sosiale medier. Og de som aktivt bruker sosiale medier i bedriften sin vet hvor frustrerende algoritmene kan være. Igjen - som bruker av disse plattformene er både rettighetene og påvirkningskraften din veldig begrenset!

Rapporten The State of Email Marketing 2016 viser at e-postmarkedsføring gir høyest avkastning. Med stadig dårligere rekkevidde på Facebook og andre sosiale plattformer, er dette verdt å merke seg. Hvor legger du inn fokus og innsats for å bli sett og hørt av kundene dine?

Om du ikke har en e-postliste i dag, bør du komme i gang nå.

For når du først har e-postadressen til en kunde, har du en direkte lenke til vedkommende - helt til de ev. ber om å bli slettet. Med en slik direkte kanal kan du skreddersy innhold til ulike målgrupper, basert på personlige preferanser.

Bare rot i innboksen? Slik rydder du opp - én gang for alle, og holder det slik.

Tenker du at dette ikke er relevant for deg og din bedrift? Ta gjerne kontakt med meg for å høre, kanskje du blir overrasket. Jeg kjenner til bedrifter som selger de merkeligste ting til en kundebase de aktivt følger opp via e-post.

Uansett, og jeg gjentar meg til det kjedsommelige nå men det ER så viktig, ikke baser kundebasen din på følgere i sosiale medier….

Verdien av nyhetsbrev

Det hjelper imidlertid ikke å ha en stor e-postliste, om du ikke følger den opp jevnlig. Og ikke forvent store salg, om det er det eneste du kommuniserer. Les om bedriftsblogg nedenfor og følg de samme prinsippene når du skal sende ut nyhetsbrev.

PS: Noe av det viktigste du bør huske når det kommer til nyhetsbrev, er forutsigbarhet. Finn en fast tid å sende ut e-postene dine på, så målgruppen din vet hva de kan forvente. Prøv med ulike dager og tidspunkter og se hva ditt publikum foretrekker - det finnes ikke én fasit som fungerer likt for alle.

#3: En spenstig, oppdatert og profesjonell nettside du er stolt er

Nettsiden din kan være det aller første en potensiell kunde ser. Kanskje har de allerede kommet over noe interessant du la ut på Facebook eller Instagram, og vil vite mer. Du har noen få sekunder på å skape et godt førsteinntrykk.

Slik starter jeg innlegget 6 ting alle profesjonelle nettsider må ha, som jeg anbefaler deg å lese.

Alt for mange bedrifter har dårlige nettsider, som verken er spenstig, oppdatert eller ser profesjonell ut. Dessverre er det mange som nå legger all energien sin på sosiale medier, og glemmer sin egen hjemmebane.

For meg er nettsiden din litt av sjelen til bedriften din. Hvordan du fremstår her forteller meg mye om hvordan du driver bedriften din. For potensielle kunder kan det være en viktig avsjekk før et ev. kjøp.

Nå er det ikke sikkert at du har en bedrift som krever at du stadig legger ut nye ting på nettsiden din. Da rekker det å få en god struktur på plass, og oppdatere etter behov. Det kan likevel være verdt å gjøre noe med design og bilder 1-2 ganger i året, for at bedriften din skal fremstå noe dynamisk og levende.

Hva en blogg kan gjøre for deg og bedriften din

Eller, rettere sagt, for kundene dine.

Ordet “blogg” vekker nok ulike assosiasjoner hos folk, fra rosablogg full av trutmunner, til personlige blogger med bestemors kakeoppskrift og bilder fra 17. mai. En blogg kan være så mye mer enn dette.

En godt skrevet bedriftsblogg kan være et av de smarteste og mest strategiske grepene du har tatt på lenge.

Den bør ikke handle om produktene og tjenestene dine, med salg fra første til siste bokstav.

Her har du muligheten til å vise deg og bedriften din frem, hvilken kunnskap og erfaring du sitter med, og demonstrere din unike forståelse av markedet du retter deg mot. Det gjør du gjennom relevante og nyttige artikler, som tar opp problemstillinger kundene dine typisk sitter med.

Hvem er kundene dine? Retter du deg mot en eller flere målgrupper, og hva skiller i så fall disse? Hvordan løser produktene og tjenestene dine problemene deres?

For eksempel så retter Bedre Bedrift seg mot gründere, som, sammenlignet med det ‘organiserte’ arbeidslivet, har spesielt store utfordringer når det kommer til tid. Derfor skriver jeg bl.a. artikler om struktur, systemer og selvledelse/produktivitet, som skal frigjøre mer tid for gründeren. Jeg lager også miniguider/sjekklister for hvordan man setter opp profesjonelle nettsider og profiler/sider i sosiale medier.

Les f.eks. om de 6 tingene alle profesjonelle Facebook-sider må ha.

Finn ut hva kjerneutfordringen til kunden din er, og fokuser bedriftsbloggen din på dette/disse.

Og klart, avhengig av hvilken type bedrift du har og bransje du er i, kan faktisk bestemors kakeoppskrift eller bilder fra 17. mai være akkurat det du burde skrive om. ;)

Den fjerde hjørnesteinen, Økonomi, skal vi komme tilbake til i et senere innlegg.

Bilde av diwou fra Pixabay

Close

50% ferdig

Gratis minikurs i GDPR!

Meld deg på nedenfor for umiddelbar tilgang til kurset. 😊

NB! Du har kun tilgang til kurset i 14 dager. Meld deg derfor kun på når du har satt av tid til det.

Personopplysningene dine behandles i tråd med Bedre Bedrifts personvernerklæring.