Bedre Bedrift AS

Kontakt Om meg Blogg Jobb med meg Gratis minikurs Logg inn

6 ting alle profesjonelle Facebook-sider må ha

gode råd Apr 03, 2018

Derfor må du aldri basere bedriften din på Facebook

Mange lurer på hva de skal lage først av nettside eller Facebook-side. For meg er det liten tvil; nettside bør du uansett ha. I alle fall om du er opptatt av strategi og langsiktighet for bedriften din.

Heldigvis trenger du ikke å velge bare én. Fordelen med en Facebook-side er at det er så raskt å sette opp. Facebook er likevel ikke alfa og omega for absolutt alle. Det handler om å finne ut og definere hva som passer for deg og din bedrift.

Hvor er kundene dine?

Aller først bør du derfor bestemme deg for om du trenger en Facebook-side. Er det der kundene dine er? Eller er det på andre plattformer, som f.eks. Instagram, YouTube eller LinkedIn?

Last ned en gratis mal som hjelper deg til å nå målene dine for blogg, listebygging og sosiale medier.

Noen påstår at man fint kan klare seg uten en nettside, og at det er “enkelt, billig og raskt” å lage en Facebook-side. Sistnevnte er jeg enig i, men det er noen svært viktige grunner til at du aldri bør basere bedriften din bare på Facebook - eller andre sosiale medier for den saks skyld. Les innlegget: Derfor må du aldri basere bedriften din på Facebook.

Dette er punktene du bør ha i orden

Uansett hva du velger er det noen ting som er viktigere enn andre - om du ønsker å fremstå profesjonell.

Har du en side fra før av? Da kan det hende du likevel plukker opp et tips eller tre fra denne artikkelen.

Jeg ser ofte at til og med store online-personligheter synder på selv de enkleste ting. Det er leit, for det kan fort svekke troverdigheten. Når det er nettbasert markedsføring de lever av, bør de ha disse punktene på plass. Det blir litt som nettsider med gammelt årstall, som får innholdet til å se utdatert ut.

Les også: 6 ting alle profesjonell nettsider må ha

Sjekklisten

  1. Bruk et personlig profilbilde
  2. Bruk plasseringen til forsidebildet smart
  3. Fyll ut detaljene på Om-fanen
  4. Lag et brukernavn og tilpass URL-en
  5. Skriv en god “historie”
  6. Ha en strategi for meldinger

#1: Skill deg ut ved å bruke gode bilder

Ikke bruk gratis stockfoto verken som profilbilde eller forsidebilde. Da ser siden din både generisk og upersonlig ut, og dette merker kundene. Sjansen for at andre bruker nøyaktig samme bildene som deg, blir bare større og større. De samme sidene for slike stockfotoer har blitt veldig populære, og man kan allerede se at folk innen samme bransje bruke identiske bilder - av og til for nesten identiske produkter.

Her har du sjansen til å skille deg ut! Kjøp gode bilder, eller - enda bedre - invester i en god fotograf og få tatt profesjonell bilder til både nettside, blogg, kurs, sosiale medier med mer.

Hvor mye tid og penger du skal legge ned i gode bilder, avhenger av hvor stor, eller liten, bedriften er. Eller kanskje du ikke har startet opp ennå? Da bør du vente. Ikke gå i fellen med å tenke logo og design før du i det hele tatt har definert målgruppe eller begynt å skape innhold!

Om du ikke har eller vil ta deg råd til egne bilder eller stockfoto, prøv å finne bilder som først og fremst gir en god representasjon av deg og bedriften din. Gjør deretter et bildesøk i Google for å se hvor akkurat dette eller disse bildene er brukt tidligere.

Tips: I Chrome kan du høyreklikke på et bilde og velge “Søk etter bilder i Google”

#2: Bruk plasseringen til forsidebildet smart

Plasseringen til forsidebildet ditt er ‘helten’ på siden din, og et sted du virkelig bør utnytte! Du kan f.eks. dele kjernebudskapet eller mottoet ditt her, vise frem ditt nyeste produkt eller tjeneste, promotere et arrangement, eller en konkurranse.

Noe av det smarteste du kan gjøre er faktisk å legge inn en video, hva med å prøve det? Her er et veldig godt eksempel fra Marie Forleo, som virkelig utnytter alle triks i boka i sin video:

Der viser hun frem hele personligheten sin, snakker direkte til idealkunden, promoterer tjenestene sine og bygger troverdighet (Oprah går igjen noen ganger). Se hele videoen hennes her (april 2018).

Blogg Bedre utnytter også plasseringen til forsidebildet på en smart måte. (Hun har forresten en svært god Facebook-side som jeg anbefaler deg å følge om du er opptatt av å skape drømmebloggen.)

Med Canva kan de fleste lage et godt forsidebilde selv, om du ikke har noen på teamet ditt som gjør det. Vurder ev. tjenester som Fiverr eller lignende. Da bør du ha en klar formening om hva du vil ha, kunne sende med bildet du vil bruke, samt logo. Andre grafiske elementer kan designeren finne frem, etter dine instrukser.

Jeg kan ikke understreke hvor viktig det er å være krystallklar på bestillingen din om du bruker frilansere, for å få et produkt du er fornøyd med.

#3: Legg inn bedrifts- og kontaktinfo

Det neste du bør tenke på er å legge inn utfyllende informasjon om bedriften din, samt kontaktopplysninger. Gå til Om-fanen, og legg først inn hvilken kategori bedriften din tilhører. (Se punkt #4 for sidenavn og brukernavn.)

Legg til dato for etablering, lansering eller hva som passer for deg. Det er ikke alle delene som kanskje føles like naturlig å fylle ut, og dette må du vurdere selv. “Bedriftsinformasjon” passer f.eks. Best til produktbaserte bedrifter, og kanskje spesielt restaurant- og hotellbransjen.

Legg deretter inn oppdatert kontaktinformasjon og lenke til Instagram, om du har en bedriftsprofil der.

Under "Mer informasjon" kan det ligge en del valg som ikke er relevant for deg. I malen jeg har valgt ligger det f.eks. "Legg til meny", som passer for restauranter eller kafeer. Jeg har imidlertid lenket til informasjon om personvern og bruk av informasjonskapsler for hjemmesiden min. Dette er (lovpålagt) informasjon som bør være godt synlig på nettsiden, men er valgfritt for Facebook-siden din.

Til slutt legger du til teammedlemmene dine, om du har noen. Du vil stå oppført automatisk, som jeg gjør i bildet over.

#4: Lag et brukernavn og tilpass URL-en

Dette steget krever at du har minst 25 likerklikk på siden din. Så snart du har det bør du sette et egendefinert brukernavn, helst navnet på bedriften din (ev. navnet ditt ved personlig merkevare). Brukernavnet finner du i Om-fanen i venstremenyen på siden din, under Generelt. Her kan du lese om retningslinjene for å velge brukernavn.

Sider med brukernavn kan opprette egendefinerte URL-er (nettadresser). Da kan folk enklere finne deg ved søk, både i og utenfor Facebook. Jeg bruker bedriftsnavnet mitt. Her vises både brukernavnet og den egendefinerte nettadressen:

Dessverre er veldig mange navn tatt allerede, og et brukernavn kan kun brukes én gang. Om ditt ikke er ledig kan du prøve å finne ut hvem som ev. bruker det, og om det er mulig å få kjøpt det.

#5: Skriv en god “historie”

Mens du fortsatt er på Om-fanen bør du legge inn en god “historie”. Den er det samme som “Om-siden” er på nettstedet ditt. “Om meg/oss” er en av topp tre besøkte sider et nettsted har, og det er derfor svært viktig at du bruker tid på denne. Det samme gjelder historien på Facebook-siden din. Den er også godt synlig for kundene dine når de kommer til siden din:

Skriv til idealkunden din

Ta utgangspunkt i målgruppen og helst idealkunden din, altså den personen som best representerer målgruppen din. Hvem er dette? Hva tenker hun/han på? Hva bekymrer hun seg for? Hva drømmer han om? Hva er det største problemet hun har, som du kan hjelpe henne med?

Både Om-siden på nettstedet ditt og historien din på Facebook-siden bør være skrevet slik at idealkunden med én gang føler at du nærmest er inne i hodet deres.

Og når du først har fått oppmerksomheten deres, er det like viktig at du følger opp eventuelle meldinger. Som tar oss over i det siste punktet på dagens sjekkliste:

#6: Sett opp autosvar på meldinger

Dessverre opplever jeg veldig ofte at gründere og bedrifter setter opp kommunikasjonskanaler for kundene sine som de ikke følger opp. Nå varierer det sikkert hvor irritert eller likegyldig folk opplever dette, men for min egen del, og jeg tør påstå for veldig mange, er det ganske frustrerende.

I mange tilfeller er én slik ignorert henvendelse et tapt salg.

Facebook oppmuntrer også til at du svarer henvendelser raskt, og viser på siden din hvor lang svartid du vanligvis har (du vil ikke at det står "Svarer normalt etter 2-3 dager" der). Dette kaller de for "responsvurdering".

Bruk imidlertid tiden din smart. Det er verken lurt eller meningen at du skal være tilgjengelig på alle plattformene og i alle kanalene til enhver tid.

Det er derfor du enten bør sette ting i system, automatisere, delegere eller oursource.

Begynn med automatisering

Gå via Innstillinger (øverst til høyre ved forsidebildet ditt), velg "Meldinger" og tilpass til siden din. Under "Svarassistent" kan du sette opp øyeblikkelige svar til alle som sender en melding til siden din.

Om du får henvendelser utenom faste åpningstider, bør autosvaret opplyse om dette og når anslagsvis du vil kunne gi en tilbakemelding. For de som fortsatt jobber for andre, er det trolig omvendt. De har ofte ikke mulighet til å svare på dagtid, men må komme tilbake til folk på ettermiddag/kveld. Slik har jeg satt opp mitt autosvar:

På sideinnstillingene kan du også velge å slå av muligheten for at folk kan kontakte deg privat. Vurder hva som er riktig for deg og din bedrift. 

Når du har dette på plass for Facebook-siden din, er mye gjort. Det er likevel flere ting du kan gjøre for å få en gjennomført side som skiller deg fra konkurrentene dine.

Følg med fremover for flere tips som vil løfte både nettsiden din, Facebook-siden, Instagram-profil og LinkedIn-profil!

Bilde av FirmBee fra Pixabay

Close

50% ferdig

Gratis minikurs i GDPR!

Meld deg på nedenfor for umiddelbar tilgang til kurset. 😊

NB! Du har kun tilgang til kurset i 14 dager. Meld deg derfor kun på når du har satt av tid til det.

Personopplysningene dine behandles i tråd med Bedre Bedrifts personvernerklæring.