Motiverende tall som hjelper deg til å nå målene dine

Hvor mange følgere har du?

Hvor mange har du på e-postlisten din? Og hvor mange lesere har du på bloggen akkurat nå?

Sjansen er stor for at du allerede vet, i alle fall omtrent, hva disse tallene er.

Men, hvor mange flere følgere har du nå sammenlignet med januar? Og vet eller husker du hvorfor statistikken din gjorde et hopp like før sommeren?

Kanskje logger du allerede antall følgere, i en mal eller et system. Eller bare skriver de ned i en notatblokk, eller satser på at du husker de sånn ca. Du savner kanskje uansett å se fremgangen din visuelt.

Da bør du lese videre, for i dag får du mulighet til å få malen jeg har utviklet spesielt for å logge nettopp dette.

Tall motiverer og hjelper deg til å nå målene dine

En viktig grunn til at du bør logge antall følgere, er rett og slett motivasjon. Vi mennesker er enklere enn vi tror, og det skal ikke så fryktelig mye til for at vi skal få en liten ekstra boost.

Bare det å kunne se at antall følgere stiger jevnlig, og at trafikken på nettsiden vår øker, kan være veldig motiverende! Spesielt om man ikke bare ser på de rene tallene, men ser det visuelt. Som f.eks. her, fra malen:

Det kan også motivere deg i forhold til målene du har satt deg i bedriften din. Om du ikke har satt mål for hvor mange følgere eller lesere du vil ha neste måned eller neste år, har du sjansen nå.

Målsetting hjelper deg å prioritere, og bidrar til at du holder riktig fokus - hver dag, hver uke, hver måned og hvert år.

Setter du deg ikke mål i bedriften din? Hvordan vet du da om du er på riktig kurs..? Lær her hvordan du får en bedre bedrift med SMARTE mål.

Når du kan følge utviklingen i antall følgere og lesere, mot målene du har satt deg for den enkelte måneden, og året som helhet, gjør det noe med deg. Du vil til enhver tid vite hvor mange følgere du har, og samtidig se se hvor du trenger å legge inn ekstra innsats, hvor det går etter planen, og hvor du overgår målene dine.

Når målet er listebygging

Noen ganger er hovedfokus i bedriften din listebygging og trafikk. Da setter man alle kluter til for å få flere på e-postlisten sin, f.eks. ved å lansere en gratis utfordring leserne kan ta for å oppnå et konkret resultat.

Et godt eksempel på dette er Blogg Bedres brandingutfordring. Her gir Lene leserne gratis tips og verktøy for å lage en profesjonell blogg med tydelig branding. Effekten av denne kunne hun deretter se i loggen, der antall abonnenter gjorde et tydelig hopp etter lanseringen: fra gjennomsnittlig vekst før lansering på 11%, til hele 66% måneden etter!

Melder du deg på Bedre Bedrifts nyhetsbrev, får du ikke bare denne malen gratis, men også månedlige tips og triks for en bedre bedrift.

Se fremgangen din fra måned til måned

Fordi vi mennesker er visuelle vesener har jeg laget en mal der både får logget tallene dine, men som også viser deg hvordan det utvikler seg over tid. Den har jeg brukt mange timer på å utvikle (les: dager), for de som abonnerer på Bedre Bedrifts nyhetsbrev.

Du kan selvfølgelig logge disse tallene selv, i formatet som fungerer best for deg. :) 

Malen består av tre deler:

  1. Mål
  2. Logg
  3. Vekst

Sett målene dine for 2018

Bestem deg for hvilke plattformer du vil logge tall for. Dersom du bruker Bedre Bedrifts mal, kan du skrive de inn i kolonne A i fanen MÅL. Der er det fem forhåndsutfylte rader, og disse endrer du til hva som passer deg. Du trenger kun å endre navnet på plattformene her, så endres teksten automatisk i tabellen nedenfor og i de andre to fanene. Enklere blir det ikke! :) 

Neste steg er å sette målene dine for hele året. Hvor mange følgere eller abonnenter skal du ha i slutten av desember? Da kan du enkelt dele på 12 for å få mål per måned, eller du kan dele det opp etter perioder. Om du fokuserer på listebygging de tre første månedene, vil økningen være mye større enn i sommermånedene, når du kanskje har ferie. Status for hver måned oppdateres automatisk, så du hele tiden vet nøyaktig hvordan du ligger an. 

Logg tallene dine jevnlig

Det neste du gjør er å gå til fanen LOGG, og legger inn tallene dine for 1. januar. Du kan oppdatere loggen så ofte du vil, men jeg anbefaler at du holder deg til samme dag for å få inn en god rutine. Noen måneder skjer det mer enn andre, og da vil du kanskje oppdatere hver uke. Som minimum holder det å oppdatere malen på månedlig basis. I denne fanen kan du også legge inn notater om kampanjer etc. 

Følg utviklingen og finn ut hva som fungerer - og ikke

Så til kanskje den morsomste delen av malen, nemlig veksten. Og det beste av alt: den er helautomatisk! Her trenger du ikke å gjøre noe, utenom å sjekke den etter hver logging for å få et visuelt bilde av markedet ditt. Med stolpediagrammer er det enklere å se når tallene dine gjør et hopp (eller et fall).

F.eks. i eksempelet har vervekampanjen fungert bra, for her har tallene økt mye. Den månedlige veksten gikk da fra 7,7%, til hele 20%! Det klarer de færreste av oss å se i loggen, men i et diagram ser man det raskt.

Du trenger selvsagt ikke føre tallene i akkurat denne malen, eller digitalt i det hele tatt. Om du er mest komfortabel med å bruke penn og papir - så gjør det. :)

Hvilke tall bør du logge?

Nettsiden din er trolig en av de 4 viktigste hjørnesteinene i en bedrift, og trafikken her er viktig. (Ikke bare antall sidevisninger, du bør også se på hvor leserne dine kommer fra, hvilke innlegg som er mest populære osv. Det kan du gjøre i f.eks. Google Analytics.)

Se deretter på hvilke plattformene du er på; Facebook, Instagram, SnapChat, YouTube, Pinterest osv.

Men, jeg håper at du ikke er på alle disse! Eller, flere enn to-tre stykker (i tillegg til nettsiden din). Som småbedriftseier har du allerede mange oppgaver å håndtere på daglig basis. Da er prioritering og fokus to nøkkelord. Om du driver en rekke profiler på sosiale medier, gjør du det da så bra som du kan, på samtlige? 

Malen du får her tar utgangspunkt i antall lesere/følgere, og endring av dette tallet over tid. Det er mange andre tall man kan logge, som antall liker, kommentarer, engasjement, nye lesere, andel kvinner/menn, aldersfordeling osv.

Hva du ønsker å logge velger du ut fra hva som gir mening for din bedrift.  

“Vanity numbers”, eller?

Noen kaller statistikk for sosiale medier for “vanity numbers”, dvs. “forfengelighetstall” direkte oversatt. Med det mener de at det er bortkastet å logge slike tall, istedenfor tallene som virkelig betyr noe, f.eks. fortjeneste, omsetning, utgifter osv.

Til en viss grad er jeg enig. Om man bare logger statistikk over hvor mange følgere man har, og styrer bedriften sin etter dette, da er man på litt feil spor. Med mindre man selger tjenester som utelukkende baserer seg på følgertall, en forretningsmodell “rosabloggere” er godt kjent for.

Les innlegget: Dette må du vite om forretningsmodell

Jeg er likevel uenig i at det er bortkastet tid og fokus for oss andre å logge antall følgere. Tallene kan være nyttig for å se om du treffer målgruppen. Kanskje gjorde du noe en måned, lanserte en ny kampanje, som traff idealkunden din midt i hjertet. Effektene kan du se på statistikken din, både når det gjelder antall følgere, og trafikken på nettsiden din.