Forretningsmodell for en liten bedrift

Livet som gründer

Dagene er for korte. Av og til føles det som at hodet skal implodere med ideer. Du løper fra møte til møte, skviser inn litt tid til et blogginnlegg innimellom, ser på den Facebook-annonsen IGJEN uten helt å skjønne hvorfor akkurat denne gjør det så dårlig, snakker med kunder, leter etter regnskapsbilag, vurderer å gjøre ferdig landingssiden for webinaret, prøver å forstå Forbrukertilsynets nye regler for egenreklame, blogger litt til (men har mistet tråden pga. nevnte nye regler), og river deg i håret igjen pga. den forbaskede algoritmen de har endret - igjen… 

I tillegg har du hus, hjem, kids og en bedre halvdel, med alt det innebærer med kjøring til barnehage, barnebursdager, middagslaging og kvalitetstid med kjæresten.

Les også: Ikke start din egen bedrift

Drømmer du om å sette bedriften din på autopilot?

Midt oppi alt dette, hvor ofte setter du deg ned og tenker skikkelig gjennom virksomheten din? 

Mange 'nettguruer' snakker varmt om at du må sette bedriften din på autopilot. Du trenger bare å kjøpe det ene programmet, så kan du snart lene deg tilbake i hengekøya og sippe på en margarita - og nyte det livet som suksessfull gründer.

Det er bare ett problem…

Om du ikke har kontroll på bedriften, og forretningsmodellen din, da vil autopilot fungere dårlig. Den fungerer nemlig bare så bra som grunnlaget den programmeres på. Og, hvis utgangspunktet er dårlig, da kan den autopiloten kræsjlande deg raskere enn du aner.

Les også: Ikke kjøp drømmen om å bli millionær på en "onlinebusiness"

Hvilken forretningsmodell har du?

Eller, føles ord som forretningsmodell og forretningsplan fremmed og litt skremmende? Før du løper avgårde, la meg si én ting: om du vil skalere bedriften din og nå ambisjonene dine, da kan du ikke lukke øynene for dette. 

Om du ignorerer forretningsmodellen din i dag fordi:

  • du føler du har for mye å gjøre
  • ordet og konseptet høres fremmedgjørende eller vanskelig ut
  • du ikke ser verdien i å forstå det
  • du aldri har hørt om begrepet "forretningsmodell" før

Da bør du følge med videre.

Fordi du har, enten du vil eller ikke, en forretningsmodell. Spørsmålet er bare hvor godt du utnytter verdien i den.

Les også: GDPR enkelt forklart for deg som driver en liten bedrift

Hva er en forretningsmodell?

En forretningsmodell beskriver helt enkelt hvordan du skal tjene penger i bedriften din. Mens forretningsideen beskriver selve ideen, beskriver forretningsmodellen hvordan du skal gjennomføre den. 

Buffer, Asana, Trello og Skype bygger på forretningsmodellen freemium. Da får du prøve ut tjenesten i en begrenset periode, bruke en versjon med færre funksjoner, eller bruke fullversjonen, men da med reklame (free). For å få tilgang til full funksjonalitet eller slippe masete reklamer, må du betale (premium). 

En coach kan ha som forretningmodell å selge coaching til en håndfull personer i året, til en relativt høy pris. En personlig trener kan basere seg helt på å lage rimelige treningsprogrammer som selges i høyt volum. En forretningsmodell kan bestå av en kombinasjon av ulike inntektskilder og kjernebudskap. Treneren kan f.eks. tilby både rimelig digitale produkter, og kostbar VIP-trening til utvalgte kunder.

Amy Porterfields forretningsmodell er er bygget rundt salg av nettkurs. Hun vurderer i tillegg å arrangere flere (fysiske) events fremover. Det kan være smart å ha flere inntektskilder, for å minske risikoen ved, og avhengigheten av, kun én inntektsstrøm.

Les også: Kajabi: kinderegget for en lønnsom, nettbasert bedrift

Byggeblokkene i en forretningsmodell

Den kanskje mest kjente forretningsmodellen er utarbeidet av Alexander Osterwalder. De ni byggeblokkene vi jobber med, er følgende:

  • Kjernebudskap: Hvordan skaper du verdi for kundene dine?
  • Kunder: Hvem er kundene dine?
  • Kunderelasjoner: Hvilke relasjoner har du eller ønsker du å ha til kundene dine?
  • Kanaler: Gjennom hvilke kanaler når du kundene dine?
  • Inntektskilder: Hvordan tjener du penger?
  • Nøkkelaktiviteter: Hva slags aktiviteter må til for å nå målene dine?
  • Nøkkelressurser: Hva trenger du for å skape og levere produkter og tjenester?
  • Allianser: Hvem kan hjelpe deg med ressurser og kunnskap du ikke har selv?
  • Kostnadsstruktur: Hva koster det å drive virksomheten  din?

Hvorfor er forretningmodellen din så viktig?

Hvis jeg ber deg om å ta et fugleperspektiv på bedriften din, føler du at du har oversikt? Kan du se på hele virksomheten din, og forklare meg hvilken verdi du tilbyr til kundene dine, hvem de er, hvilke kanaler som er viktigst for deg når det kommer til markedsføring og salg, hvordan du tjener penger?

Kan du si hvem som er dine viktigste samarbeidspartnere, og hva det koster å drive bedriften din? Vet du hvilke produkter og tjenester du skal selge i år, og når du skal gjøre det?

Sover du godt om natten fordi du vet at det kommer inn penger jevnlig, at du ikke sløser, og at du tar deg godt av alle kundene dine?

I så fall; gratulerer! Du har god struktur, orden og system i virksomheten din. :)

Gjør bedriften din bedre

Hvis ikke; da vil en gjennomtenkt forretningmodell virkelig hjelpe deg. Ikke bare med å få oversikt over virksomheten din - fra det fugleperspektivet - men hjelpe deg med å prioritere i den stressa hverdagen din.

Den vil gi deg et godt bilde på hva denne bedriften din er, hvem kundene dine er, og hvordan du kan nå de. Og, ikke minst, hvordan du skal tjene penger, og hva du må ut med av kostnader og utgifter.

Å skrive ut forretningmodellen din vil kunne bli det viktigste du gjør for bedriften din fremover. Det vil kunne gi deg bedre nattesøvn, og bedre samvittighet overfor de som kanskje også lider under ditt businesskaos i dag.

Les også: Slutt å gjøre ting du hater i bedriften din