Slik får du en bedre bedrift med SMARTE mål

Nyttårsforsett er oftest bare mål som er dårlig formulert

Et par måneder ut i det nye året, og mange har allerede dårlig samvittighet for alle forsettene de ikke klarer å leve opp til.

I år skal jeg ned i vekt! I år skal jeg trene mye mer!
Til neste år skal jeg jobbe mer effektivt! Dette er året jeg skal få masse nye følgere!
I år skal jeg være snillere med kjæresten!

Ukene og månedene går, og det føles ikke riktig som at du når målene dine. Den glødende entusiasmen fra den første uken i januar, dabber mer og mer av. Du føler deg utilstrekkelig, og kanskje til og med skuffet og mislykket. Noen blåser i det, trekker på skuldrene og fortsetter som før.

Setter du deg hele tiden mål, som du ikke når? Blir du skuffet gang på gang, fordi du ikke klarer å nå de, om det er nyttårsforsetter eller mål for bedriften din?

Gründerne som lykkes

Se på de typiske forsettene over, og tenk på mål du setter deg som du ofte ikke når. Hva går igjen? Hvorfor tror du at de ikke fungerer som motivasjon for faktisk å nå det de beskriver? Tenk litt over det før du leser resten av innlegget. Når du har lest om SMARTE mål nedenfor, har du nok svaret!

De som virkelig lykkes med karriere og entreprenørskap, er de som setter seg mål - SMARTE mål. De jobber målrettet og dedikert for å nå de, og evaluerer hvordan ting har gått etter hvert.

Er du er en seriøs gründerspire eller småbedriftseier med store ambisjoner? Da legger du fra deg nyttårsforsettene i dag, og begynner med SMARTE mål.

Hva er SMARTE mål?

"SMARTE mål" er en modell som hjelper deg å huske hvordan du setter deg gode mål. De skal være:

  • Spesifikke: La målet ditt være så kort, forståelig og konkret som mulig - i én setning.
  • Målbare: Det må være mulig å måle hva du skal oppnå. Det kan hjelpe å tenke hvor mye/mange/ofte  osv.
  • Ambisiøse: Målet ditt skal være realistisk, men det bør også være ambisiøst - sett deg mål som motiverer, og gjør at du får lyst til å gi litt ekstra for å nå det!
  • Relevante: Sørg for at målet er relevant for visjonen, strategien og planene for bedriften din.
  • Tidsavgrenset: Når skal målet ditt være nådd? Tenk på antall dager, uker, måneder eller en konkret dato.
  • Evaluert: Målene dine bør alltid evalueres så du vet hva som fungerer og ikke. Malen jeg nevner nedenfor gjør det enkelt å evaluere målene dine for f.eks. følgere på Instagram, hver eneste måned.

Dårlige vs. gode (SMARTE!) mål

I tillegg til nyttårsforsettene øverst er et eksempel på et dårlig mål: Jeg skal få flere på e-postlisten min.

Det er dårlig fordi det ikke sier noe om hvor mye du skal oppnå. Du har faktisk nådd det om du har fått én person ekstra på listen din! (Og det er heller ikke ambisiøst.) Formuleringen sier heller ikke noe om når du har nådd målet. Er det så snart du har fått denne ene personen på listen? 

Målet, om formulert SMART, kan derimot være: Innen 28. februar har jeg 250 nye e-postabonnenter. Da er det:

  • Spesifikt: Målet er kort og konsist, i én setning.
  • Målbart: 28. februar kan du måle om du har klart å få 250 nye på e-postlisten din.
  • Ambisiøst: I dag har du kanskje 500 stykker på e-postlisten din og det har du brukt et år på å få til. Da kan 250 virke mye! Men, om du har en skikkelig god optin (lead magnet), f.eks. en treningsutfordring, er dette fullt mulig (på matbloggen min fikk jeg nesten 400 stykker på en grønn smoothie-utfordring på noen få dager, på en liste der jeg fra før av hadde kanskje 50!).
  • Relevant: Om du driver nettbasert bedrift så er definitivt e-postliste viktig, og dermed er målet over veldig relevant!
  • Tidsavgrenset: Her er det helt klart når målet skal være oppnådd; 28. februar.
  • Evaluert: målet er ikke "ferdig" før du har evaluert det, noe du bør gjøre rett etter fristen 28. februar. Nådde du målet? Gikk du over, og i så fall, hva var årsaken til det? På samme måte evaluerer du ev. hva som ikke fungerte og som gjorde at du ikke nådde målet. Ta lærdom og bruk det til neste gang du setter deg mål.

Jeg er også ganske sikker på at kjæresten din vil bli mye gladere om du bestemmer deg for at målet, istedenfor nyttårsforsettet over, er: "På Valentine's Day i år skal jeg overraske kjæresten med isfisketur i marka"!

Gratis mal som hjelper deg til å nå målene dine

Gode mål hjelper deg til å prioritere, og bidrar til at du holder riktig fokus – hver dag, hver uke, hver måned og hvert år. Men hvordan skal du holde oversikt på alle målene dine? I Bedre Bedrift bruker jeg flere metoder og verktøy. Ett av de nyttigste er en mal der jeg fører inn nøkkeltall for e-postliste, blogg og sosiale medier:

I januar satte jeg måltallene mine, og malen gjør det enkelt å følge utviklingen. Den første i hver måned oppdaterer jeg tallene, og ser hvordan jeg ligger an. (Det er for øvrig en dag jeg gjør flere månedlige gjøremål, og dette har jeg satt opp en fast kalenderpåminnelse for.)

Kan man sette for store mål?

Du har lastet ned malen og fylt ut tallene dine. La oss si at du har bestemt deg for å øke antallet på e-postlisten din til 7000 i løpet av året. Med en liste på 5750 kan dette virke uoverkommelig. Men det er ingenting i veien for å sette seg et slikt stort mål. Det som er viktig da, er å bryte det ned i mindre mål (delmål).

Med tallene over skal du altså øke listen din med 1250 stykker. Det blir ca. 313 personer i kvartalet, eller litt over 104 personer i måneden. Føles ikke det litt mer håndterbart?

Siden de fleste er nødt til å ha litt ferie, kan det være lurt å trekke fra én måned. Da må du regne med å øke listen din med 114 personer i måneden, utenom sommerferien (f.eks.). Blir det mye å holde styr på? Det blir det ikke med malen som du får helt gratis her. Der kan du sette delmål for hver måned gjennom året, og se utviklingen underveis i diagrammer.

Om du setter deg SMARTE mål skal du også ta stilling til om målene blir for store eller ikke. De skal være ambisiøse, men ikke urealistiske!

PS: Noen lar R-en i modellen stå for realistiske, så det kan også være en huskeregel. For meg er likevel noe av det viktigste at målene er relevant for bedriften på et overordnet nivå.

Alt for mange gründere og småbedriftseiere mangler en klar visjon, strategi, forretningsmodell og planer. Her kan mål være et fint verktøy for å komme i gang med å lage en slik struktur for bedriften din.

Hva med deg - setter du deg mål? Er de SMARTE?

GDPR-nyheter enkelt forklart

Et nyhetsbrev i ny og ne med relevante oppsummeringer (og kanskje et tilbud her og der). Meld deg av når som helst.
Personvernerklæring