Om Tjenester Butikk Kontakt Blogg ENG S.O.S. Logg inn

Ikke kjøp drømmen om å bli millionær på en "onlinebusiness"

drivebedrift Oct 27, 2019

Forrige nyhetsbrev *Må* du bruke penger på annonsering trigget mange. Noen kjente seg igjen og noen fikk en aha-opplevelse ☝️som igjen trigget meg til å skrive dette innlegget.

Og det aller første jeg vil at du skal tenke gjennom, er at det å kunne leve av å selge onlinekurs er en svært krevende oppgave som for de aller, aller fleste tar mange år å få til – om en i det hele tatt klarer det.

Så les grundig gjennom dette innlegget før du bestemmer deg for å kjøpe kurs i å lage onlinekurs, annonsering på sosiale medier og/eller si opp dagjobben din.

Les også: «Markedsføringsguruene» du ikke bør lære av

Du trenger trolig flere titusen folk på e-postlisten din...

Tall og prosenter kan virke overveldende, men dette er noe du MÅ tenke gjennom. Typisk gjennomsnittlig konvertering for onlinesalg er på 1-2%. Konvertering betyr her hvor mange som faktisk kjøper av de du når med budskapet/markedsføringen din. Og med nevnte prosent betyr det at 1-2 stykker kjøper av hver 100.

Først må du definere og deretter nå målgruppen din. I en «onlinebusiness» bygger man typisk en e-postliste med folk som ønsker å kjøpe fra deg, og selger til disse gjennom webinarer og/eller sosiale medier.

La oss ta skikkelig i og anta at du har en fantastisk konverteringsrate på 5%, altså hver femte person av hundre på e-postlisten din kjøper onlinekurset ditt. Målet ditt er å tjene 500 000 kroner per år.

Hvis du kun trenger 25 kunder som hver betaler deg 20 000 kroner, betyr det at du trenger minst 500 personer på listen din (og husk at vi nå har satt en svært høy konverteringsprosent). Hvis du imidlertid selger et lavere priset produkt som et onlinekurs til 2500 kroner, trenger du mange tusen.

For å tjene 500 000 må du selge 200 kurs og ha 4 000 personer på listen din. Med høy konvertering. Med forventet, normal konvertering på 1% må du ha 20 000 på listen din.

Og en annen, svært vesentlig ting; husk hvor markedet ditt er. Norge er bittelite og hvis du skal selge på norsk har du et bittelite marked sammenlignet med de som kan selge til engelsktalende. Å få 4-20 000 personer på en liste er en enorm og tidkrevende oppgave.

Alt dette forutsetter at du finner de riktige personene og at du lager et onlinekurs som er så fantastisk at så mange vil kjøpe det.

Og, ikke minst: du må sørge for at du ivaretar både markedsføringsloven og GDPR (den nye personvernforordningen) når du bygger slike e-postlister. Det er ikke bare å sende en haug med e-poster til folk etter at de har lastet ned "freebien" din. 

Å leve av onlinekurs er å drive din egen bedrift – er du klar for det?

Jeg digger at det finnes folk som er entusiastiske, lidenskapelige og virkelig brenner for det de gjør. Sånne folk trenger vi! Det som er synd, er når «alle» selges ideen om at de kan tjene seg rik på en «onlinebusiness». At kun en god idé til et onlinekurs, er nok, og at det er så enkelt.

Du kan tjene millioner på få måneder...!

Jeg kan love deg én ting, og det er at det verken er enkelt eller raskt å lage et onlinekurs, og det krever utrolig mye mer enn en god idé.

Onlinekurs som en biinntekt kan være helt supert, men å leve av det er en egen forretningsmodell. Å erstatte dagjobben med å selge onlinekurs betyr at du starter din egen bedrift. Og å starte og drive egen bedrift er enormt krevende.

Les også: Ikke start din egen bedrift

Det er knalltøft, og det kan ta mange år før en begynner å tjene gode penger. Det er vanlig å drive med underskudd i flere år først. Du må forholde deg til regnskap, skatt, moms, GDPR, HMS og kanskje også internkontroll.

Det er mye mer enn bare å lage et onlinekurs som du selger på nett. Du MÅ faktisk føre regnskap, du MÅ betale skatt, og du MÅ passe på at du ivaretar personvernet til både kunder, ansatte og andre.

Når det er sagt…

Å drive egen bedrift er det mest givende, morsomme, fantastiske og lærerike jeg har gjort gjennom hele karrieren min. Jeg elsker å drive for meg selv! Ja, det er lange dager og masse jobb, men jeg ville ikke byttet mot noe annet i hele verden. Jeg lever virkelig drømmelivet mitt – hver eneste dag!

Tenk på hva du skal lære – når

Jeg har selv investert i nettkurs og jeg bygger en (delvis) nettbasert bedrift. Og jeg kommer til å fortsette å investere i kurs, læring og events.

Men, det er noe med rekkefølgen i det man gjør.

Jeg bruker for eksempel ikke en krone på betalt annonsering. Hvis jeg hadde kjøpt et kurs i Facebook-annonsering da jeg startet Bedre Bedrift, hadde det vært penger rett ut av vinduet. Kanskje blir det aktuelt på sikt, og da vil jeg sikkert kjøpe kurs eller rådgivning.

Da jeg startet var jeg derimot i full gang med GDPR, og investerte heller i kurs hos noen av verdens beste advokater på området. Jeg investerte også masse tid i GDPR.

"Detaljen" markedsføringsguruene ofte "glemmer"

Det er også en annen viktig «detalj» mange markedsføringsguruer «glemmer» å fortelle deg, når de med stor entusiasme og overbevisende argumenter selger deg drømmen om å leve av onlinekurs: de har kanskje gått «fra null» og begynt på «bar bakke» når det gjelder å bygge onlinebusiness. Men svært mange av disse har en solid karriere bak seg og masse businesserfaring, som er uvurderlig når du skal drive for deg selv.

De har jobbet med f.eks. markedsføring, forretningsutvikling, salg, key account management, rådgivning, for store konsulenthus, er utdannet siviløkonom, jurist eller ingeniør. Kanskje de også har et eget team som hjelper dem hver eneste dag.

Les også: «Markedsføringsguruene» du ikke bør lære av

Og tro meg, høyere utdannelse og/eller mange års erfaring fra salg og markedsføring har mye å si for om du lykkes med egen bedrift. Og det er definitivt ikke å begynne «fra scratch». Det kan bare ikke sammenlignes med situasjonen din, sånn uten videre.

Man kan bare ikke si at «kan jeg så kan du» når utgangspunktet er helt ulikt. Det er stor forskjell på å klare «mammalivet og gründerlivet» så enkelt («og jeg kan vise deg hvordan»), om du har hushjelp, gartner, sjåfør og egen kokk i huset vs. det å skulle bygge opp en onlinebusiness på siden av full dagjobb, kjøring til og fra barnehage, fotballtreninger og alt annet som følger med småbarnslivet…

Hva er verdt å investere tidlig i?

Hvis du er i startgropa av din egen bedrift, bør du bruke tid på å bygge opp kompetansen din om den ikke er solid fra før av. (Jeg har brukt rundt tusen timer på å sette meg grundig inn i og forenkle GDPR, og det var først etter mange måneder at jeg kunne begynne å lage produkter og tjenester jeg kunne selge.)

Da er research, læring, kurs og kompetansebygging innen fagfeltet ditt smart å starte med, uansett om det er GDPR eller hvordan lage gode surdeigsbrød.

Sett deg inn i hva som kreves for å drive bedrift og tenk grundig gjennom om det er noe du faktisk vil og klarer å satse fullt på. Nyttige ressurser er altinn.no og lokale tilbud som etablererveiledning. Jeg kan også anbefale Skatteetatens kurs for nye næringsdrivende.

Nei, det er ikke like sexy som onlinekurs og hvordan få tusenvis av følgere på Instagram, men det er virkeligheten du må forholde deg til som gründer. Å drive bedrift er for det meste ikke veldig sexy.

Og joda, bedriften din kan gjerne være «onlinebusiness», f.eks. en blogg, et onlinekurs eller online coaching, og jo, du kan få til å leve av den. Men det er mye mer krevende enn mange påstår, det tar mye lengre tid og det er svært få som klarer å bli rike på det.

Så, er du en gründerspire eller bedriftseier som vurderer å investere i kurs om å lage onlinekurs, eller kurs i Facebook-annonsering, få tusenvis av følgere på Instagram eller lignende?

Da ber jeg deg om å ta en timeout og virkelig tenke etter om du 1) egentlig har behov for et slikt kurs, 2) bør prioritere å ta kurset akkurat nå – ut fra tid, penger og kapasitet og 3) sjekker at den du kjøper kurset fra faktisk har gjort det samme de sier at du også kan gjøre – med samme utgangspunkt og forutsetninger.

Hvis du fortsatt føler deg klar for kurs og er bestemt på å skape en onlinebusiness du kan leve av, da sier jeg bare Go for it! Hvis du er tålmodig, dedikert og gjør ting i en fornuftig rekkefølge, da kan du få det til – og jeg heier på deg!

Close

50% ferdig

Jeg har brukt mange hundre timer på å sette meg grundig inn i og forenkle GDPR for de aller minste bedriftene, slik at vi også skal kunne oppfylle lovkravene - enklere og rimeligere.

Legg inn navn, telefonnummer og e-post nedenfor, og skriv gjerne om du vil bli ringt opp. Jeg gleder meg til å hjelpe deg!

Personvern.