6 ting alle profesjonelle nettsider må ha (del 2)

Nettsidesjekken du bør gjøre i dag

I forrige innlegg gikk jeg gjennom tre av seks ting alle profesjonelle nettsider må ha;

  1. SSL/HTTPS (kritisk om du selger via nettsiden)
  2. Mobilvennlig (responsivt) design
  3. Kontaktinformasjon, inkl. org.nr. (lovpålagt)

Kanskje sjekket du av alle de tre første punktene, og det er veldig bra! Hvor mange kan du krysse av i dag?

  1. Personvernerklæring og cookies (informasjonskapsler)
  2. En "Om"-side
  3. Copyright (med riktig årstall)

Les også: GDPR enkelt forklart for deg som driver en liten bedrift

Punkt 4: Informasjon om personvern og cookies 

Helt siden forrige personopplysningslov fra 2000 har vi vært pålagt å informere om hvordan vi håndterer personvern i bedriften vår. Og med ny personvernforordning (GDPR) er dette kravet blitt enda strengere, så det har jeg skrevet et eget innlegg om her: Trenger du egentlig en personvernerklæring?

Kort sagt pålegger Datatilsynet oss å informere alle vi behandler personopplysninger om, på en enkel og forståelig måte, og gi denne informasjon når vi samler inn personopplysningene. Datatilsynet anbefaler at du har denne informasjonen på nettstedet ditt, f.eks. i form av en personvernerklæring.

NB! Merk at det er brudd på lov om opphavsrett å skrive av eller kopiere tekst fra andre. Det hjelper ikke at du endrer ord eller bytter om på rekkefølgen i setninger. Du må også skreddersy personvernerklæringen til din virksomhet, så kopiering er uansett ikke lurt. 

Spar deg for masse tid og hodebry ved å investere i en kvalitetssikret mal for personvernerklæring fra Bedre Bedrift her: GDPR-klar personvernerklæring uten klipp, lim, feil og "låning"

Videre er du pålagt å informere om bruk av cookies (informasjonskapsler) på nettstedet ditt. Kanskje du ikke er klar over at du bruker cookies, men de aller fleste gjør det. Påbudet står beskrevet i Lov om elektronisk kommunikasjon, i den såkalte «cookieparagrafen». 

Hva er en cookie?

En cookie er en kodesnutt/fil som lagres i nettleseren din når du besøker en nettside. Det er slike cookies som gjør at du kan oppleve å se reklame stadig vekk på nettet for produkter du tidligere har søkt på.

F.eks. søkte jeg etter matchende øredobber til et smykke jeg fikk. Neste gang jeg åpnet nettleseren begynte alle nettsteder med reklame å vise meg reklame for ... du gjettet det; øredobber!

Hvor skal man opplyse om personvern og bruk av cookies?

Du har sikkert også opplevd at du må krysse vekk et banner/pop-up for å godkjenne bruk av cookies på en side du besøker? I kjølvannet av GDPR er dette for tiden hett debattert, men i skrivende stund (desember 2019) er det fortsatt ingen klare føringer fra norske myndigheter (Datatilsynet og Nkom).

Inntil vi får en helt tydelig føring på dette som gjelder for hele EØS, anbefaler jeg at du som minimum informerer godt om alle cookies du bruker, formålet med bruken og hvor lenge de settes. 

Oppdatering januar 2020: Les alt om cookies i dette innlegget: Hva er cookies (informasjonskapsler) og må du ha samtykke for å bruke dem?

Jeg har laget egne sider både for personvern og bruk av cookies. Lenkene har jeg i bunnteksten, så de er godt synlige uansett hvilken side de besøkende lander på (sjekk bare nederst på denne siden nå).

Personvern/GDPR er et stort og omfattende område som jeg har brukt over tusen timer på å forstå og forenkle, for småbedriftseiere spesielt. Bruk de øvrige (gratis) ressursene på siden til å komme i gang med å forstå GDPR.

Punkt 5: En "Om"-side

Gjett hvilken side som typisk er den mest besøkte på et nettsted, etter forsiden? Riktig, det er "Om (meg)". Er du en av de som sjekker denne med en gang du lander på en ny nettside? Tenk over hvorfor du gjør det.

Jeg tipper at det har med tillit og troverdighet å gjøre. Folk liker å vite hvem de har med å gjøre. Vi mennesker er også nysgjerrige av natur. Vi liker å se hvem som står bak en tjeneste eller et produkt; et ansikt som vi håper vi kan relatere til, og et språk og en beskrivelse vi kanskje kan identifisere oss med.

Om det ikke stemmer for deg, så stemmer det for de fleste av kundene dine.

Om-siden handler ikke (bare) om deg

Det er ikke bare viktig at du har denne siden på nettstedet ditt. Den bør være virkelig gjennomtenkt og bra skrevet, og enda viktigere, skrevet for din idealkunde. Om-siden skal faktisk ikke bare handle om deg. Den bør handle om idealkunden din, altså den ideelle kunden for deg og din bedrift.

Mange er redd for å være for konkret når de selger, i frykt for å miste salg. De tror at de må selge alt de har, til alle. Virkningen blir motsatt. Snakker du til alle – snakker du ikke til noen. Noe av det viktigste du kan gjøre i år, om du ikke allerede har dette under full kontroll, er å definere idealkunden din og målrette deg mot denne.

Vet du hvem idealkunden din er?

Er du min idealkunde?

Se på min Om-side. Jeg "frir til" en helt konkret nisje, til min idealkunde. Du skjønner raskt om du faller inn i denne målgruppen. Kanskje er du litt usikker, men da vil du sannsynligvis sjekke ut mer av innholdet mitt.

De som overhodet ikke føler seg truffet, vil raskt klikke seg videre. Det er helt greit for meg. Faktisk så er det det jeg ønsker. Jeg vil nemlig samarbeide med mine idealkunder. Andre vil tilby bedre tjenester og produkter til de som ikke er det.

Husk at du alltid vil være noens idealkunde!

Punkt 6: Copyright med riktig årstall

Det aller siste punktet på listen min er kanskje også det enkleste! Nå er det kanskje ikke alle som legger merke til dette, men observante lesere gjør det. I bunnteksten på nettsteder ser jeg ofte at det står gamle årstall. Og, enda verre, på salgssider (landingssider).

Via en Facebook-annonse har du gjort meg nysgjerrig på tjenesten din, og jeg klikker meg videre gjennom salgstunnelen. Til slutt lander jeg på salgssiden din, men ser da at det står ©2015 nederst på siden. Da lurer jeg på; har du ikke oppdatert dette innholdet i det hele tatt de siste tre årene… før jeg klikker meg videre til konkurrenten din.

Et slikt inntrykk vil du ikke at kundene dine skal ha!

Nå tror jeg ikke at man mister mange salg fordi folk ser et utdatert årstall på salgssiden din. Helhetsinntrykket er avgjørende, og om du har krysset av på de fem andre punktene over her så er du på god vei til en profesjonell nettside.

Men, det er så enkelt å fikse! Gå gjennom både nettstedet og alle "uavhengige" sider du har, f.eks. nettbutikken om den ligger på en egen nettadresse (ikke bra!), egne salgs- og landingssider (for webinarer, kampanjer, utfordringer osv.). Finn alle utdaterte årstall og oppdater de.

Redd for å glemme det igjen til neste år? Da skal du få et smart tips her: endre tallet til året du startet opp, og sett en bindestrek bak. Startet du i 2014? Endre til ©2014-, og da skjønner folk at 2014 er etableringsåret, og du slipper å endre det igjen! 

Obs! Pass på opphavsretten

En annen ting du er nødt til å være obs på, er at det ikke er lov å kopiere verken tekst eller bilder fra andre, jfr. lov om opphavsrett (åndsverkloven). Derfor bør du legge til en setning i bunnteksten på siden din om at du eier alt innholdet på nettsiden din.

Merk at dette også gjelder "juridiske", og det du kanskje tror er generiske tekster; personvernerklæringer, vilkår etc.

Jeg opplever av og til at folk har kopiert personvernerklæringen min, noe jeg synes er veldig leit. Jeg har brukt over tusen timer på å sette meg grundig inn i og forenkle GDPR, og enormt mye tid og ressurser på å utvikle gode produkter, som malen for personvernerklæring.

Den selger jeg i tillegg som et eget produkt, og da er det ekstra surt når noen tar seg til rette.