9 tips til bedriftseieren for en stressfri ferie 🌞

Gründere og småbedriftseiere trenger også ferie

Kalenderen viser snart juli og Norge går i feriemodus. Du også? Da bør du få med deg disse tipsene for å sikre at du faktisk kan ta 100% ferie (med god samvittighet). 😎

Og det aller første jeg vil si er: TA FERIE. Det høres kanskje rart ut å si, men det er sjokkerende mange som planlegger å jobbe gjennom «ferien» sine. Da er det ikke lenger ferie. Verken for deg eller dine nærmeste. (PS: hvis dette gjentar seg år etter år, da er det noe som åpenbart ikke fungerer i bedriften din.)

Og slik kan du sørge for at ferien blir så stressfri som mulig:

  1. Aktiver feriesvar på e-posten din og skriv en hyggelig fraværsmelding. 📧 Ikke glem det! For noe av det verste du kan gjøre mot potensielle og eksisterende kunder er å la være å svare på meldinger (og grunnen til at du ikke bør åpne alle sluser på sosiale medier etc. for hvordan folk kan kontakte deg). For deg kan det føles som at det ikke er sååå nøye, for du er «stort sett flink», men jeg kan love deg én ting: den enkeltpersonen du ikke svarer, vil huske det for alltid, og er nesten garantert et tapt salg – og i verste fall en tapt livstidskunde. Og du, folk har faktisk lite imot å vente på svar – så lenge de vet at det kommer!
  2. Prøv å svare alle henvendelsene du har liggende før du går på ferie. Og ikke gjør det kronologisk, men sorter etter viktighet og hvor mye det haster. Hvis du ikke rekker noen og det ikke haster (for tenk gjennom om det virkelig gjør det), så si til vedkommende at du svarer etter ferien.
  3. Legg en plan for å svare på alle henvendelser når du kommer hjem. Med en klar plan og fastsatt tid i kalenderen din fjerner du mye stress og bekymringer i løpet av ferien. Du vet at du kommer til å følge opp alle når du er tilbake. 
  4. Hvis du kjører lønn selv planlegg og sett det opp i nettbanken (og ev. lønn-/regnskapssystem) på forhånd. Jeg gjør det veldig enkelt i min bedrift og utbetaler ikke feriepenger, men kjører samme lønn året gjennom.
  5. Sjekk at eventuelle innbetalinger/fakturaer er lagt til forfall, spesielt de som kommer fra staten (skatt og AGA skal f.eks. betales 15. juli).
  6. Sørg for at du får inn alle utestående fordringer! Følg opp med sene kunder, gjerne på telefonen, og forklar at du trenger innbetalingen(e) på konto før ferien starter. Husk også kodebrikken til nettbanken i tilfelle du trenger den, det er ikke alltid at BankID på mobil fungerer.
  7. Ikke ha dårlig samvittighet for å ta deg helt fri fra blogg, nyhetsbrev og sosiale medier! Hvis du mener at enkelte oppdateringer er kritisk, gjør alt ferdig på forhånd og sett opp autopublisering (nyhetsbrevet kan sendes automatisk, du kan bruke publiseringsapper for Instagram, forhåndsplanlagte innlegg på Facebook osv.). Mange fraråder bruk av autoposting pga. algoritmene, men ærlig talt – hvis du ikke kan autoposte noen få uker i året uten å tape så mye penger at bedriften lider, da tror jeg at problemene er større (og helt andre) enn algoritmene.
  8. Oppdater åpningstidene dine på nettsiden, Google Min Bedrift (for den har du vel?) og der du er på sosiale medier.
  9. Hvis du fortsatt lever «fra hånd til munn» (som strengt tatt kun bør være tilfelle de første par årene en driver bedrift) bør du også ha en plan for hva du skal tjene penger på etter ferie. Bruk de siste dagene før ferien til å følge opp med potensielle kunder. Kanskje du kan tilby et sommertilbud for de som booker inn tid med deg i august, allerede nå?

Og med det ønsker jeg deg en fantastisk - og forhåpentligvis stressfri (!) - sommer!

PS: Hvis du virkelig ønsker å ta personvern på alvor, men sliter med dårlig tid, kan du få personlig bistand fra Bedre Bedrift til å få GDPR-grunnmuren din på plass. Les mer her.